Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes G-Klasse 2018: In alle discretie helemaal vernieuwd

Geschreven door David Leclercq op 15-01-2018

De nieuwe generatie van de Mercedes G-Klasse volgt een model op dat een carrière van liefst 40 jaar afsluit. De nieuwkomer is veel meer hoogtechnologisch, maar blijft wel trouw aan de hoekige lijnen die zo kenmerkend zijn voor het model.

Dit moet zowat het eerste belangrijke nieuwe model van 2018 zijn: de Mercedes G-Klasse. We mogen wel zeggen dat hij er stilaan mocht komen, want zijn voorganger heeft er – mits heel wat facelifts – een carrière van 40 jaar op zitten. Toch heeft zijn voortbestaan aan een zijden draadje gehangen, want in het verleden heeft Mercedes verschillende keren op het punt gestaan om er de stekker uit te trekken. Zijn overleven – en zijn wedergeboorte – dankt hij vooral aan zijn succes in Rusland en in het Midden-Oosten.

Getrouw

Omdat de G-Klasse zo’n monument is, heeft Mercedes beslist om hem niet te ingrijpend te veranderen, of toch niet uiterlijk. Hij houdt dus vast aan zijn bijzonder hoekige en zelfs geblokte vormen, die daarom niet lelijk zijn. Zijn kleedje is licht gemoderniseerd, met onder meer ledlampen, maar ook onderhuids houdt hij vast aan de oplossingen die het succes van het eerste model hebben bepaald: een ladderchassis met vooraan een ophanging met dubbele driehoeken en achteraan nog steeds een starre as. Dat geheel wordt vervolledigd met wel drie volledig vergrendelbare differentiëlen. Opmerkelijk is dat de vooras is ontwikkeld in samenwerking met AMG, dat de verankeringspunten van de dubbele driehoeken zo heeft opgesteld dat Mercedes een veel beter rijgedrag op asfalt kan beloven. Omdat de ophanging zeer hoog is bevestigd, kon de bodemvrijheid met 6 millimeter worden vergroot tot 24,1 centimeter. De terreinhoeken zijn ook zeer interessant, met bijvoorbeeld een aanloophoek van 31 graden. Mercedes belooft dat hij een waterloop kan doorwaden tot een diepte van 70 centimeter (zonder snorkel, uiteraard).

Rijprogramma’s

Uiteraard gaat het model mee met zijn tijd. En met een nieuw publiek. Om de zaken te vereenvoudigen biedt Mercedes daarom meerdere rijmodi: Comfort, Sport, Eco en Individual. Voorlopig is hij met slechts één motor verkrijgbaar: de G500, met een 4.0-V8 biturbo van 422 pk en 610 Nm. Die is uiteraard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak die het koppel permanent over de 4 wielen verdeelt. Bovendien is het model liefst 170 kilo afgeslankt. Het normverbruik ligt op 11,1 l/100 km. We gaan ervan uit dat Mercedes ook een dieselversie in de steigers staan heeft en, nog waarschijnlijker, een aantal AMG-varianten.

Gezelliger, maar nog steeds robuust

Het interieur van de G-Klasse konden we al bewonderen. Dat is gevoelig ruimer dan in zijn voorganger. De G-Klasse is 5,3 centimeter langer geworden, maar de achterpassagiers genieten wel 15 centimeter extra beenruimte. Esthetisch gezien is het interieur grondig gemoderniseerd, al verwijzen nog een paar details naar het vorige model. Standaard is het instrumentenbord nog analoog, maar als optie kan hij worden ingericht met twee zuiver digitale schermen van 12,3 duim zoals in de E- en de S-Klasse. Er kleeft nog geen prijskaartje op de nieuwe G-Klasse, maar Mercedes belooft dat hij ongeveer even duur blijft als zijn voorganger. Ook daar kiest het merk dus voor continuïteit…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten