De Mercedes A-Klasse vormt de basis van een modelfamilie waarvan de nieuwe GLA de achtste en laatste telg is. Net zoals zijn voorganger is de tweede generatie een compacte cross-over gebleven, al positioneert Stuttgart voortaan als het stijlvollere en wat sportievere broertje van de nieuwe Mercedes GLB. Dankzij het wegvallen van de North American International Auto Show in Detroit, krijgt het Autosalon van Brussel de eer op de nieuwe GLA als wereldpremière te presenteren.
Korter, hoger, ruimer
Met een lengte en hoogte van respectievelijk 4.410 en 1.611 millimeter is het koetswerk van de Mercedes GLA wat korter en minder hoog dan dat van de GLB, maar met 1.834 millimeter is hij wel net even breed. Ook de vergelijking met zijn voorganger is interessant: de tweede generatie is wel 1,5 centimeter korter, maar ook 10 centimeter hoger. Ondanks die stoere pose pronkt het koetswerk met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28.
Hoewel hij wat korter geworden is, biedt de nieuwe Mercedes GLA zijn passagiers meer bewegingsruimte. Optioneel is de achterbank tot 14 centimeter verschuifbaar, terwijl het hogere koetswerk meer hoofdruimte oplevert (toch zit je 14 centimeter hoger dan in de A-Klasse). De deuren reiken over de dorpelverbreders, zodat het risico op moddervegen vermindert. Het koffervolume bedraagt 435 liter, een toename van 14 liter tegenover de vorige GLA.
Het interieur oogt vertrouwd, want de inrichting en het dashboard volgen de lijn die Mercedes eerder uittekende voor zijn compacte modellen. De MBUX-multimediamodule komt met een heleboel slimmigheden, waaronder de slimme spraakbesturing die je activeert via "Hey Mercedes". Maar je moet diep in de optielijsten duiken om het volle potentieel van het infotainment te kunnen benutten.
Meteen als AMG
Naast de komst van een heleboel benzine- en dieselmotoren kondigt Mercedes ook een plug-inhybride GLA 250e aan. Maar in de eerste fase houdt de compacte cross-over het bij twee motoropties. Je hebt de voorwielaangedreven, aan een robotbak met dubbele koppeling gehangen GLA 200, voortgestuwd door een 163 pk sterke 1,3 liter-turbobenzine die cilinderuitschakeling gebruikt om de CO2-uitstoot terug te dringen tot 129 gram per kilometer.
En je hebt de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic, wienst 2 liter-turbomotor een piekvermogen van 306 pk combineert met een maximumkoppel van 400 Nm. Die sportversie heeft aan 5,1 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen. Die AMG-afgeleide komt met een agressiever verpakt koetswerk, met een strak aangekleed interieur en met een opgewaardeerd sportonderstel dat betere remmen paart aan een snellere stuurinrichting.
De GLA-modellen met 4Matic-vierwielaandrijving komen standaard met een off-roadpakket, dat een extra rijprogramma toevoegt voor uitstapjes naast het asfalt. In die stand hanteert deze Mercedes een 50/50-verdeling over beide assen, in Eco/Comfort gaat 80% van het motorkoppel naar de voorwielen. In Sport tot 70% naar de achteras.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!