Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / MERCEDES A-KLASSE 2018 : De slimste van de familie

Geschreven door Julien Matagne op

Mercedes vermenselijkt zijn A-Klasse met zijn Mercedes-Benz User Experience-interface, voor een ongeziene rijervaring waarbij we de voorbode op de kunstmatige intelligentie mochten ontdekken.

Prijs
NB

Het concept

De pratende auto is niet langer sciencefiction. Dat is de uitdaging die Mercedes aanging met zijn nieuwe A-Klasse, die de MBUX-interface (Mercedes-Benz User Experience) inwijdt: een persoonlijke intelligente assistent vergelijkbaar met Alexa van Amazon, Google Assistant of Siri van Apple, om maar de populairste te noemen. De software reageert op stemmen en is geprogrammeerd om taken uit te voeren of diensten aan te bieden. Concreet zeg je “Hey Mercedes” en de A-Klasse spitst de oren. Zeg dat je het koud hebt en de auto verhoogt de temperatuur in het interieur. Zeg dat je een ontspannende of vitaliserende massage kunt gebruiken en de voorstoelen strelen je zachtjes. Vraag welk weer het is in Brussel en de weerdame beantwoordt je vraag. Vraag naar het rijbereik, het dichtstbijzijnde restaurant of een contactpersoon die je wilt bellen, en de A-Klasse schiet in actie en zegt telkens in relatief duidelijke en vloeiende woorden wat hij gaat doen. Verbluffend, zelfs al werkt alles niet altijd zoals het hoort.

De nieuwe Mercedes A-Klasse behoudt de vormen die zijn commerciële succes hebben bepaald, maar zet tegelijkertijd de zwakke plekken van zijn voorganger recht. Zo neemt zijn binnenruimte overal toe, maar toch vooral achterin: 0,8 centimeter extra hoofdruimte, 2,2 centimeter meer plaats voor de schouders en 3,6 centimeter meer voor de ellebogen (respectievelijk 0,7, 0,9 en 3,5 centimeter meer voorin). Tegelijk zijn de dode hoeken verkleind met 10 procent, voor een beter zicht rondom. De koffer groeit 29 liter, tot 327 liter onder het bagagescherm en 1.210 liter met de achterbank neergeklapt. Om dat allemaal mogelijk te maken werd de A-Klasse bijna 13 centimeter langer, 1,6 centimeter breder en 0,7 centimeter hoger, terwijl hij tegelijk 20 kilo lichter is geworden.

Wat er verandert

Bij de lancering van de A-Klasse worden drie motoren aangeboden, allemaal viercilinders die voldoen aan de Euro 6d-Temp-uitstootnorm. De enige beschikbare diesel, de 180 d, leent zijn motor bij Renault. Het gaat om de bekende 1.5 (codenaam OM 608), die hier 116 pk en 260 Nm ontwikkelt. Voor het eerst in de A-Klasse wordt deze motor geleverd met een SCR-katalysator met AdBlue en een water-luchtwisselaar om de inlaatlucht te koelen. Op dit moment wordt hij enkel gecombineerd met de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling van Getrag, die wonderwel goed bij hem past.

Maar deze bak past nog beter bij de kleine nieuwkomer: de 1.3-turbobenzine van de A 200 (M282), die tegelijk soepel, discreet en elastisch is. Ook deze motor is in nauwe samenwerking met Renault ontwikkeld: de Fransen leveren de onderdelen, de Duitsers assembleren hem in Oost-Duitsland en China. In de A 200 ontwikkelt hij 160 pk en 250 Nm en wordt hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of de optionele 7G-DCT. Een bijzonder detail is zijn deltavormige cilinderkop, die hem compact en licht maakt, terwijl hij ook de eerste Mercedes-viercilinder is met cilinderuitschakeling (cilinders 2 en 3, en enkel met de 7G-DCT) en een partikelfilter specifiek voor benzinemotoren.

Zo’n partikelfiter vinden we ook bij de dikkere tweeliter van de A 250 (M260). Dat is een evolutie van de motor die Mercedes al gebruikte in de vorige generatie en waarvan het vermogen met 6 procent stijgt, tot 224 pk. Het koppel bedraagt 350 Nm. Nieuw is dat zijn kegelvormige cilinders onderaan breder zijn om de interne wrijving te verminderen, terwijl het Camtronic twee programma’s heeft voor de kleplifthoogte op de in- en de uitlaat, zodat het verbruik bij deellast daalt. Later worden nog andere motorversies toegevoegd, die wellicht rechtstreeks afgeleid zijn van de huidige, met onder meer benzines met vierwielaandrijving (oktober 2018). Over een eventuele hybride of elektrische A-Klasse laat Mercedes nog niets los.

Hoe hij rijdt

De nieuwkomer staat bovendien op een 3 centimeter langere wielbasis, die helpt om een andere lacune te ondervangen: het gebrekkige ophangingscomfort. Zijn voorganger kampte met een wat stug wegcontact, zeker met de sportophanging.

Hoewel die laatste nog altijd in de optielijst staat (en de A-Klasse 1,5 centimeter dichter bij de grond legt), is de nieuwkomer meer gericht op comfort. Let wel: we hadden enkel recht op testauto’s met de optionele gestuurde ophanging in combinatie met de meerarmige achteras die standaard is op de krachtigste versies. Ironisch genoeg heeft de compacte Mercedes daarmee nu de neiging om te gaan pompen over grote wegoneffenheden wanneer hij in de stand ‘Comfort’ staat.

Budget/uitrusting

Dat een Mercedes duur is (hier voor alle prijzen) is algemeen bekend, maar dat geldt net zo goed voor zijn rechtstreekse rivalen. Dat u voldoende budget opzij moet zetten, is dus geen verrassing. Het andere grote nieuws zit hem in het instrumentenbord, dat is verbonden met het volledig digitale multimediasysteem, verspreid over twee schermen van 7 en/of 10 duim. Het geheel komt uit de S-Klasse en is beter geïntegreerd in de ‘baby-Mercedes’. Het systeem kan volledig worden gepersonaliseerd en geconnecteerd met de app Mercedes me. Die laatste kreeg allerlei nieuwe functies: geoptimaliseerde navigatie via de camera’s van de auto en Car-to-X-functies om trajecten sneller en veiliger te maken, de auto te kunnen lokaliseren en ontgrendelen via je smartphone (om autodelen te vergemakkelijken), maar ook om beschikbare parkeerplaatsen te vinden.

 

Concurrenten

De concurrentie is erg uitgebreid, met op kop de Audi A3 en BMW 1-Reeks. Daarnaast biedt ook de Volvo V40 behoorlijk wat auto voor het geld, ook al is dat model stilaan een dagje ouder. En dan is er ook nog de VW Golf, die schippert tussen de mainstreammerken en de premiumconstructeurs. In theorie zou je nog de Lexus CT 200h in aanmerking kunnen nemen, net als de DS 4, maar ook die modellen zijn intussen te oud en/of genieten niet dezelfde status.

Onze verdict

Mercedes heeft echt alles op alles gezet om van zijn A-Klasse een referentie in zijn segment te maken en zelfs nog veel meer. Zelfs de limousine van de familie, de S-Klasse, heeft (nog) geen recht op de welbespraakte MBUX-interface. En hoewel die nog een paar valse noten speelt, moeten we erkennen dat het systeem verbluffend is. Bovendien corrigeert de A-Klasse de minpunten van zijn voorganger zonder aan de intrinsieke kwaliteiten van het model te raken. Daarmee is hij beter geschikt dan ooit om hippe automobilisten te verleiden. 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker