HET CONCEPT
Carlos Tavares, de nieuwe baas van PSA, heeft de rollen voor elk van de merken opnieuw verdeeld en in het bijzonder voor DS, dat zich losgemaakt heeft van Citroën, om beter ten strijde te trekken tegen de andere premium constructeurs. Geen eenvoudige zaak, ook al kunnen de producten van DS prat gaan op een zeker succes sinds hun lancering. Toch is er een probleem: bij ons kampt het merk met een gebrek aan nieuwigheden en aan een model dat DS echt zou kunnen onderscheiden van Citroën. Dit probleem zal echter nog niet onmiddellijk opgelost zijn. In afwachting zullen we ons moeten tevredenstellen met de restyling van de bestaande modellen, want de compacte SUV DS 6 wordt enkel geproduceerd voor China. Daarom is het na de DS 5 de beurt aan de DS 4 om zich een nieuwe visuele DS-identiteit aan te meten, aan de hand van twee varianten met een afzonderlijk koetswerk: de DS 4 en de DS 4 Crossback, waarbij die laatste de cross-overtoer opgaat.
- Nieuwe interface met aanraakscherm
- Comfort en rijgedrag
- Heel aangename BlueHDi 180
- Motorlawaai onder belasting
- Ruimte achterin, toegang tot de koffer
- Nog sterk verwant met Citroën
WAT ER VERANDERT
Je zou kunnen denken dat deze DS 4 Crossback met zijn avontuurlijke look de nieuwigheid is. Fout. Eigenlijk blijft hij trouw aan de oude Citroën DS4, die ook al hoger op zijn poten stond. Vernieuwend is de ‘gewone’ DS 4: de meer stedelijke of sportieve versie, waarvan de ophanging met 3 centimeter verlaagd werd tot het niveau van… de Citroën C4. De specifieke aankledingen van beide koetswerkvarianten resulteren in ieder geval in twee visueel heel verschillende auto’s en dat is toch wel goed nieuws. De voorkant, die sterk geïnspireerd op die van de DS 5, is waarschijnlijk iets minder expressief dan vroeger, maar omvat knipperlichten, mistlichten en dagrijlichten met leds en xenonlampen voor dimlicht en grote lichten. DS kondigt trouwens aan dat deze lampen 51 procent krachtiger zijn in de dimlichtenmodus en 19 procent modus.
Binnenin zien we de DS-cockpit met al zijn mogelijkheden tot personalisering, maar ook een nieuwe interface met aanraakscherm die voortaan online verbonden is en beschikt over het systeem Apple Car Play om iPhone en auto met elkaar te verbinden. Leuk voor de eigenaars van een telefoon met een appellogo erop, maar minder voor de eigenaars van smartphones die draaien onder Google, want van Android Auto is voorlopig geen spoor. Enkel de functie MirrorLink is beschikbaar, maar dat is maar magertjes, want dat systeem is beperkt tot een beperkt aantal telefoons en werkt slecht.
HOE RIJDT HIJ?
Er worden 6 motoren aangeboden. De Crossback heeft echter geen recht op de 1.6 THP in zijn krachtigste versie (210 pk); die is voorbehouden voor de DS 4, die het best geschikt is voor de weg. Hetzelfde geldt voorde 2.0 BlueHDi-motor van 150 pk. De enige beschikbare motor voor deze eerste test van de DS 4 Crossback, de 2.0 BlueHDi 180, is standaard gekoppeld aan de automatische zesversnellingsbak die bijzonder alert blijkt en altijd correct functioneert, ook al is hij soms wat brutaal bij het vertrekken. Deze Crossback ademt in ieder geval het karakter van een grote auto uit en niets lijkt dit model uit evenwicht te kunnen brengen. Beter nog: het rijplezier is op de afspraak, want het stevige chassis blijkt ook erg doeltreffend. Het enige dat we kunnen aanhalen, is wat rolneiging wanneer de auto zich op zijn ophanging zet, wat uiteraard verklaard kan worden door de grotere bodemvrijheid van de Crossback. De gewone DS 4 is nog meer bedoeld voor de weg, vooral met de 1.6 THP-motor van 210 pk, die nooit naar adem hoeft te happen. Net als bij de dieselversie is het geluidsniveau onder belasting nog een beetje te horen, maar ook hier primeert globaal genomen een gevoel van stille kracht.
BUDGET & UITRUSTING
Voor de DS4 1.2 PureTech 130 betaal je 21.800 euro. Daar moet je 2.000 euro bijtellen voor de instapdiesel (1.6 met 116 pk). De Crossback-afwerking kost telkens 1.300 euro meer. Dat zijn eerlijke prijzen gezien de standaarduitrusting en in ieder geval is de DS 4 daarmee minder duur dan een Duitse of Zweedse rivaal, wat in zeker zin logisch is, want op de tweedehandsmarkt zal het waardeverlies ook niet helemaal gelijk lopen. Er is nog werk aan de winkel voor DS, ook al is de binnenafwerking behoorlijk verzorgd.
CONCURRENTEN
DS wil graag vergeleken worden met Audi, Mercedes of BMW. Dat plaatst onze DS tegenover een A3, een A-Klasse of een 1-Reeks, die aanzienlijk duurder zijn. Andere concurrenten van de DS 4 zijn de nieuwe Opel Astra met zijn vooruitstrevende technologieën, of de VW Golf, die (als break) ook bestaat in een avontuurlijke versie, de Alltrack.
ONS VERDICT
De DS 4 was al in het tijdperk van Citroën een auto van goede afkomst. Fundamenteel veranderen de zaken niet bij deze restyling, die gewoon zorgt voor een stilistische conformiteit met de DS 5 en wat modernere uitrusting meebrengt. Niets nieuws onder de zon dus, ook al waarderen we nog steeds het uitstekende compromis tussen comfort en wegligging van deze trendy en elegante compacte auto.
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 4 , DS, DS DS 4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!