Naar de nieuwe generatie van de Hyundai Veloster werd al lang uitgekeken. Vandaag keert de Koreaan terug. Hij verfijnt zijn look, maar behoudt wel dat ene onderscheidende detail. De coupé behoudt namelijk zijn asymmetrische koetswerk, met twee zijdeuren links en slechts één rechts. Voor de klassieke versie houdt hij bovendien vast aan zijn centrale uitlaat. De N-versie ondergaat echter een specifieke behandeling. Maar of hij nu een N-logo draagt of niet, het design is meer dynamisch en gespierd dan voordien. Het interieur is volledig nieuw en neemt de grote lijnen over van de i30. Achterin vinden we twee zitplaatsen, al lijken die erg klein. Het chassis is herwerkt, met achteraan een meerarmige architectuur. Dat is een minimumvereiste voor de bijzonder sportieve N-versie.
Voor rustige bestuurders…
De Veloster (zonder N) krijgt als basismotor een 2.0 met 147 pk die kan worden gecombineerd met een manuele of automatische zesversnellingsbak. De bestuurder kan kiezen tussen 3 rijprogramma’s: Normal, Sport of Smart. Al is deze versie vooral bedoeld voor rustige bestuurders. Het wordt allemaal wat meer dynamisch met de 1.6-turbo van 201 pk. In vergelijking met de vorige generatie, die dezelfde motor met even veel vermogen bood, is de koppelkromme herzien, zodat zijn 264 Nm vroeger beschikbaar is. Dit blok is er met ofwel een manuele zesbak, ofwel een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. In beide gevallen krijgt hij een vectoriële koppelverdeling.
…Of voor het zwaardere werk
In tegenstelling tot de eerste generatie heeft deze nieuwe Veloster recht op een echt sportieve versie, de N. Die is onmiddellijk herkenbaar aan zijn meer opvallende radiatorrooster, rode details, 18- of 19-duimvelgen, dubbele uitlaat en dakspoiler. Onder de motorkap van de voorwieltrekker ligt de 2.0-turboviercilinder met 275 pk en 353 Nm uit de i30 N Thierry Neuville (Performance Package). Die versie combineert een luide stem met sportieve prestaties. Temeer omdat de Veloster N alleen maar verkrijgbaar is met een handgeschakelde zesbak in combinatie met een elektronisch sperdifferentieel, een adaptieve schokdemping en sterkere remmen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!