De Nichols N1A is geïnspireerd op de McLaren M1A, een prototyperacer uit de jaren 60, en behield de open cockpit en aerodynamische kenmerken daarvan. Deze auto met de motor centraal achterin weegt slechts 900 kg. Zijn magnifieke 7 liter grote V8 levert 659 pk. Het is een verlicht LS3-blok van General Motors dat door Nichols Cars is herwerkt in samenwerking met de Britse motorsportingenieurs van Langford Performance Engineering (LPE). Hij is standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen, maar er zijn ook andere transmissies verkrijgbaar. De versnellingspookknop is echter geïnspireerd op die van Ayrton Senna in de F1. Een bewijs dat de Amerikaanse ingenieur Steve Nichols de geest van de N1A puur en compromisloos wil houden.
Voor de openbare weg
Binnenin is de cockpit gestript als die van een raceauto. Maar dan wel een raceauto uit de jaren 60 en 70, met vijf cilindervormige wijzerplaten. Ondanks de sobere inrichting wordt de tweezitter getrakteerd op leder en stoffen van topkwaliteit en aluminium onderdelen die zijn vervaardigd uit één blok. Om de weg op een andere manier te ervaren, is de volledig achteroverleunende zitpositie van de N1A identiek aan die van de MP4/4, de F1-auto van Alain Prost en Ayrton Senna uit 1988. Stuurbekrachtiging en uitschakelbare ABS zijn optionele extra's. Voor puristen: er is geen scherm in de N1A. Maar aangezien het 2023 is, heeft de N1A wel standaard een tractiecontrole. De eerste 15 auto's worden individueel genummerd, elk ter ere van een specifieke overwinning van Steve Nichols' McLaren MP4/4 Formule 1-auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!