Mercedes zet dus zijn partnership met Renault verder voor het technische gedeelte van zijn nieuwe Citan. Deze keer heeft het merk met de ster echter meer moeite gedaan om zijn compacte bestelwagen een eigen persoonlijkheid met meer Mercedes-trekjes te geven, zoals vanbinnen als vanbuiten. Los van het visuele aspect gaat de Mercedes Citan ook prat op een hogere status als zijn Franse neef.
>>> Lees ook onze blogtest van de Renault Kangoo
Franse techniek
Technisch gezien is de nieuwe Mercedes Citan niets meer dan een Renault Kangoo, wat op zich geen tekortkoming is. Onder de motorkap is keuze uit vijf verbrandingsmotoren, waarvan één op benzine en vier diesels. Die eerste is de Citan 113, die kan rekenen op de 130 pk-versie van Renaults 1.3 TCe en een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. De vier 1.5-diesels ontwikkelen respectievelijk 75, 95, 102 en 116 pk, al zullen niet alle versies op alle markten verkrijgbaar zijn. De optionele automaat komt later, samen met een elektrische parkeerrem en sleutelloze toegang.
ToutIn de tweede helft van 2022 zal echter een zesde motorversie worden geïntroduceerd, namelijk de volledig elektrische e-Citan, die de architectuur van de Kangoo Z.E. overneemt. Deze versie zou een rijbereik van 285 kilometer moeten bieden.
>>> Lees ook - Renault Kangoo: Alle info!
Twee koetswerklengtes
Bij de start van zijn carrière zal deze nieuwe generatie van de Mercedes Citan beschikbaar zijn met een lengte van 4,50 meter, met gesloten flanken of voorzien van zijruiten en voorin met twee of met drie plaatsen. De lange versie is voorzien voor het tweede semester van 2022.
De laadruimte van de bestelwagenversie is klassiek toegankelijk met aan de rechterzijde een schuifdeur en achteraan asymmetrische klapdeuren. De laadruimte is 3,05 meter lang, het laadvermogen bedraagt 700 kilo. Als optie kan dat echter worden opgevoerd tot 780 kilo.
Mercedes-stijl
Een van de voornaamste verwijten aan het adres van de huidige Citan was dat hij te sterk geleek op de Renault Kangoo. Mercedes heeft daaruit lessen getrokken en past voor de nieuwe Citan hetzelfde recept toe als voor de pick-up X-Klasse in vergelijking met zijn donor, de Nissan Navara. Zo ziet de voorpartij er typisch Mercedes uit en is die veel minder hoekig dan die van zijn Franse neef, met koplampen die duidelijk doen denken aan die van de recentste modellen van het merk uit Stuttgart, en daartussen natuurlijk een onmiddellijk herkenbaar radiatorrooster. Ook de luchtinlaten in de voorbumper volgen de huidige stijlcanons van Mercedes.
Hetzelfde in het interieur, met de ronde ventilatieroosters, een echt Mercedes-stuurwiel en het MBUX-infotainmentsysteem. De basisversie First heeft daar al recht op, maar moet het nog stellen zonder navigatie. De Pro voegt er ledverlichting en mistkoplampen aan toe, airco, achteruitrijsensoren en velgen van 16 duim. Het derde en hoogste niveau heet Select en omvat – eindelijk – navigatie, comfortstoelen en wat meer luxueuze elementen zoals een met leder omrand stuurwiel.
Lancering en prijs
De nieuwe Mercedes Citan zal vanaf half september besteld kunnen worden met een instapcatalogusprijs van 23.800 euro. De nettoprijs van de basisversie zou echter onder de 20.000 euro kunnen liggen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!