Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nissan Leaf 2018 : Eenvoud als kwaliteit

Verwachte lancering : 01-01-2018

Geschreven door Tony Verhelle op 06-09-2017

Woensdag 6 september vierde de tweede generatie van de Nissan Leaf zijn wereldpremière in het thuisland. De nieuweling ziet er gewoner uit en zet in op 3 pijlers: elektrische aandrijving, autonoom rijden en connectiviteit.

Zo’n 300.000 Leafs zijn er van de huidige versie tot nog toe wereldwijd verkocht en daarmee is de Leaf veruit de meest verkochte elektrische wagen tot nog toe. Met zijn opvolger wil Nissan dit cijfer minstens verdubbelen, zo niet verdrievoudigen.

De nieuweling speelt daarbij troeven uit op drie vlakken, die van de elektrische aandrijving, die van het (deels) autonoom rijden en die van de connectiviteit. Samengevat noemt de Japanse elektrische pionier dit Nissan Intelligent Mobility, die zou moeten worden gekenmerkt door een grote mate van eenvoud.

E-volutie

De opvolger van de Leaf zet de wereld van de elektrische aandrijving niet op zijn kop, maar Nissan heeft de ervaringen van zijn 300.000 bestaande klanten, die samen al zo’n 3,5 miljard kilometer aflegden, benut om de opvolger te verbeteren op de punten die volgens die klanten van belang waren en tegelijkertijd ook de kosten voor ontwikkeling en productie te verlagen.

Wat de elektrische aandrijving betreft, wordt de Leaf nu (nog steeds op de voorwielen) aangedreven door een 110 kW sterke elektromotor (320 Nm koppel), die zijn elektrische energie betrekt uit een lithium-ion batterijpakket van 40 kWh. Daarmee geraakt deze nieuwe Leaf volgens de geldende NEDC-norm zo’n 380 km ver, wat erop neerkomt dat een voorzichtige automobilist in de praktijk toch zo’n 300 km zal kunnen rijden met een lading.

Volgend jaar komt er een versie met een krachtiger motor en een tot 60 kWh vergrote batterijcapaciteit, wat die reikwijdte nog fors zou moeten opdrijven (in de buurt van een Opel Ampera-e bijvoorbeeld, een auto die ze bij Nissan met argusogen volgen).

ProPilot

Tweede belangrijke pijler voor Nissan is het autonoom rijden. Daar moet u nog niet totaal zelfrijdend onder verstaan, deze Leaf zit eerder op niveau 2, maar zeker in een elektrische auto vergroot dit het automobiel welbehagen. Zo kan de auto niet alleen binnen zijn rijbaan blijven en (op de snelweg) automatisch het verkeer volgen, hij detecteert en voorkomt  ook mogelijke aanrijdingen bij lage snelheid (tegenliggers en voetgangers).

Opvallend is het zogenaamde e-pedaal, waarbij desgewenst met een enkel pedaal kan geaccelereerd, afgeremd en zelfs gestopt worden. Ook op hellingen houdt de Leaf zich in deze stand gedeisd, zodat je kan stoppen en terug wegrijden zonder dat je het rempedaal hoeft te bedienen. Daarnaast is er ook ProPilot Park waarbij de auto zich autonoom in een parkeerplaats (overlangs of dwars op de rijbaan) kan stallen, net als in een garagebox.

Nissan heeft echter ook het rijplezier wllen verhogen. De zowat 1,5 ton wegende auto heeft een laag en erg centraal gelegen zwaartepunt en de elektrische stuurbekrachtiging werd helemaal gehercalibreerd voor een meer natuurlijk en nauwkeuriger stuurgevoel.

Minder opvallend

Waar de huidige Nissan Leaf van bij het begin een statement zette met zijn opvallend design (trouwens niet door iedereen gesmaakt), ziet de opvolger er een stuk moderner maar ook normaler uit. De bijna 4,5 m lange hatchback biedt meer ruimte voor inzittenden en bagage in een wat klassieker maar ook goed gestroomlijnd (Cx-waarde is 0,28) kleedje, geïnspireerd op de IDS conceptauto uit 2015. Door het dak in een andere kleur krijg je ook de sensatie van een zogenaamd zwevend dak, wat het lijnenspel lichter maakt.

Binnenin wil de auto een high tech look uitstralen. In het instrumentenbord vind je een analoge snelheidsmeter met daarnaast een 7 duim TFT-scherm waarop verschillende info kan gekozen worden. Bovenaan de console zit dan weer een groot aanraakscherm waarmee onder meer de communicatie met de auto en die met de buitenwereld kan gestuurd worden.

Integratie

De nieuwe Leaf wil niet alleen gewoon rijden, hij wil een integrerend deel uitmaken van de omgeving waarin hij zich begeeft, Nissan noemt dit Intelligent Integration. Dat slaat dan niet alleen op een uitstekende connectiviteit in alle opzichten, maar ook bijvoorbeeld op het feit dat de auto een elektriciteitsbron of -opslagruimte kan zijn voor thuis, wat trouwens de eerste Leaf ook al kon in sommige landen. Hij is dus uitstekend uitgerust om ingepast te worden in de smart grid systemen van de toekomst.

Op de nieuwe smartphone app kan je de status van de auto controleren maar ook het laden zo kiezen dat je gebruik kunt maken van de laagste tarieven en hem preventief kan opwarmen of koelen. Bij ons komt de nieuwe Leaf tegen de jaarwende op de markt, hij zal dus zeker te zien en te koop zijn op het Brusselse salon half januari. Prijzen hebben we nog niet, maar Nissan legt er de nadruk op dat de basisprijs sterk in de buurt zal liggen van die van de huidige Leaf. In Duitsland zou het instapmodel van de nieuweling 31.900 euro gaan kosten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten