Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Nissan Leaf: remmen met het gaspedaal

Verwachte lancering : 01-12-2017

Geschreven door Jean-François Christiaens op 20-07-2017

Nissan pakt uit met een nieuwe technologie die het “e-Pedal” doopte en die zal worden aangeboden op de toekomstig generatie van zijn elektrische Leaf. Met deze technologie kan er versneld en geremd worden en kan de auto op zijn plaats worden gehouden met één pedaal.

Nadat Nissan de eerste beelden ervan vrijgaf en tekst en uitleg gaf bij de semi-autonome rijtechnologie ProPilot, onthult het merk nu een volgende kenmerk van zijn toekomstige Leaf: een intelligente pedalenset. Volgens de constructeur kan het klassieke gaspedaal dankzij deze technologie worden omgevormd tot een e-Pedal dat zich met een druk op de knop in het dashboard laat inschakelen. Met de e-Pedal kan de bestuurder uiteraard versnellen, maar ook remmen en de auto op zijn plaats houden, zelfs op een helling. In de praktijk zal je dus met eenzelfde pedaal kunnen versnellen wanneer je het intrapt, vertragen wanneer je geleidelijk het pedaal loslaat en zelfs de auto op zijn plaats houden zodra het gaspedaal helemaal wordt losgelaten. Nissan denkt dat we 90% van de tijd ons klassieke rempedaal niet meer zullen nodig hebben dankzij het e-Pedal… al blijft dat in geval van nood natuurlijk altijd ter beschikking.

Remkrachtrecuperatie

Hoe dat in de praktijk zal werken, moet we nog aan de lijve ondervinden, maar op het eerste gezicht lijkt dit niet veel meer dan een marketinglabel dat op een bestaande technologie wordt gekleefd. Het gaat immers om niet meer of minder dan een heel uitgesproken remkrachtrecuperatie, zoals de we die ook al kennen op een BMW i3 bijvoorbeeld. Met deze technologie wordt vermeden dat de kinetische energie verloren gaat door ze in warmte om te zetten zoals dat het geval is als je een auto met klassieke schijfremmen vertraagt. Het eerste verschil is dat je met de e-Pedal de auto zelfs op een helling staande zal kunnen houden zonder dat je het rempedaal hiervoor ingetrapt hoeft te houden. Een tweede verschil is dat de oplossing die Nissan aanbiedt zich laat inschakelen via een knop op het dashboard terwijl je je vertragingen in de kleine BMW altijd moet doseren via het gaspedaal. Kortom, we komen hier al dichter in de buurt van de oplossing die Volkswagen op zijn e-Golf aanbiedt waarmee je de intensiteit van je remkrachtrecuperatie kan moduleren via schakellepels achter het stuur zodat je kan kiezen tussen freewheelend uitbollen of maximaal de batterijen herladen.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten