Nadat Nissan de eerste beelden ervan vrijgaf en tekst en uitleg gaf bij de semi-autonome rijtechnologie ProPilot, onthult het merk nu een volgende kenmerk van zijn toekomstige Leaf: een intelligente pedalenset. Volgens de constructeur kan het klassieke gaspedaal dankzij deze technologie worden omgevormd tot een e-Pedal dat zich met een druk op de knop in het dashboard laat inschakelen. Met de e-Pedal kan de bestuurder uiteraard versnellen, maar ook remmen en de auto op zijn plaats houden, zelfs op een helling. In de praktijk zal je dus met eenzelfde pedaal kunnen versnellen wanneer je het intrapt, vertragen wanneer je geleidelijk het pedaal loslaat en zelfs de auto op zijn plaats houden zodra het gaspedaal helemaal wordt losgelaten. Nissan denkt dat we 90% van de tijd ons klassieke rempedaal niet meer zullen nodig hebben dankzij het e-Pedal… al blijft dat in geval van nood natuurlijk altijd ter beschikking.
Remkrachtrecuperatie
Hoe dat in de praktijk zal werken, moet we nog aan de lijve ondervinden, maar op het eerste gezicht lijkt dit niet veel meer dan een marketinglabel dat op een bestaande technologie wordt gekleefd. Het gaat immers om niet meer of minder dan een heel uitgesproken remkrachtrecuperatie, zoals de we die ook al kennen op een BMW i3 bijvoorbeeld. Met deze technologie wordt vermeden dat de kinetische energie verloren gaat door ze in warmte om te zetten zoals dat het geval is als je een auto met klassieke schijfremmen vertraagt. Het eerste verschil is dat je met de e-Pedal de auto zelfs op een helling staande zal kunnen houden zonder dat je het rempedaal hiervoor ingetrapt hoeft te houden. Een tweede verschil is dat de oplossing die Nissan aanbiedt zich laat inschakelen via een knop op het dashboard terwijl je je vertragingen in de kleine BMW altijd moet doseren via het gaspedaal. Kortom, we komen hier al dichter in de buurt van de oplossing die Volkswagen op zijn e-Golf aanbiedt waarmee je de intensiteit van je remkrachtrecuperatie kan moduleren via schakellepels achter het stuur zodat je kan kiezen tussen freewheelend uitbollen of maximaal de batterijen herladen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!