De NV200 wil een alternatief zijn voor de compacte eenvolumers: deze bestelwagen met typische Nissan-look bestaat in drie mogelijke uitvoeringen, waaronder twee met zeven zitplaatsen. Een concept-car van de bestelwagenvariant (zie foto) konden we al bewonderen op het salon van Tokio in 2007, geïnteresseerden voor de personenwagenversie kunnen begin maart in Genève terecht. De personen-NV200 biedt plaats aan zeven inzittenden en beschikt over twee zijdelingse schuifdeuren. Nissan verzekert dat de afwerkingskwaliteit op het niveau staat van die in een klassieke auto. Aan bergvakken en opbergmogelijkheden heeft de NV200 alvast geen gebrek, met onder meer een "geheim" bergvak in het bovenste deel van het handschoenkastje. Verder verzorgt hij ook zijn veiligheid, met, afhankelijk van de versie, een achteruitrijcamera, ESP en een ABS met noodremhulp (NBAS) en remkrachtverdeler (EBD). Frontale airbags zijn standaard, zijdelingse zijn als optie verkrijgbaar. De motorkap is speciaal ontworpen om schokken te absorberen en voetgangers te beschermen bij een eventuele aanrijding.
Het sterke punt van de NV200 is echter zijn moduleerbaarheid. Zo hebben alle stoelen een verstelbare rugleuning. De koffer is zelfs met de zeven plaatsen in gebruik nog voldoende ruim voor twee reiskoffers; met de twee achterste stoelen weggeklapt passen er zelfs vijf valiezen in de laadruimte. Daarvoor hoeven geen stoelen te worden verwijderd: de bank op de tweede rij kan in ongelijke delen tegen de voorstoelen worden geklapt, terwijl de twee stoelen van de laatste rij kunnen wegklappen. Nissan gaat er prat op dat er met slechts twee plaatsen in gebruik drie mountainbikes in de auto passen zonder dat je daarvoor de wielen hoeft te verwijderen. Want hoewel hij nog geen 4,40 meter lang (en 1,84 meter hoog) is, biedt de NV200 een laadvloer van 2,04 meter lang. Wie de passagiersstoel vooraan ook nog neerklapt, kan zelfs voorwerpen tot 2,80 meter meenemen.
De NV200 staat het B-platform van de Note en de Micra, maar dan aangepast. Zo beschikt hij vooraan over een onafhankelijke ophanging met veerpoten gemonteerd op een subframe en zitten achteraan bladveren. Niettemin kan hij rekenen op een antirolstang, zowel vooraan als achteraan, en op telescopische schokdempers met antipompeffect vooraan. Voor de aandrijving tekenen twee motoren. Op benzinevlak gaat het om de 1,6 liter grote viercilinder uit de Micra, Note en Qashqai, goed voor 108 pk en 153 Nm en gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De diesel is de 1.5 dCi, ook al uit de Micra en de Note, in zijn configuratie met 86 pk en 200 Nm. Later zou ook nog een krachtiger variant van deze motor volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!