Terwijl de normale Pagani Huayra de fakkel al heeft doorgegeven aan de Pagani Utopia, blijft de in Italië gevestigde Argentijnse supercarspecialist maar speciale versies van de Huayra uitbrengen. Helemaal verrassend is dat niet echt, want we zagen exact hetzelfde scenario met de Zonda, toen die destijds werd afgelost door de Huayra. Maar daar gaan we niet moeilijk over doen, integendeel.
De jongste in het rijtje is dus deze Pagani Huayra R Evo – jawel, een evolutieversie van de Huayra R. Waarbij de aanpassingen hem zowat overal zitten: zowel qua mechaniek als qua aerodynamica of esthetiek.
Technische kenmerken Pagani Huayra R Evo
De Pagani Huayra R Evo heeft centraal achterin de door HWA ontwikkelde V12 uit de Huayra R liggen, zij het in een tot 900 pk (+ 50 pk) en 770 Nm (+ 20 Nm) opgekietelde variant. De atmosferische zesliter mag ook net wat langer doorgaan voor de toerentalbegrenzer ingrijpt: de rode zone begint bij 9.200 o/m, nog eens 200 toeren hoger.
Als versnellingsbak doet nog altijd een sequentiële zesbak dienst, eveneens van HWA-makelij. Hij weegt maar 80 kilogram en draagt bij tot de stijfheid van het geheel, doordat hij rechtstreeks aan motor en koetswerkstructuur is bevestigd. Al het vermogen gaat zoals vanouds naar de achterwielen.
Aangezien de Pagani Huayra R Evo puur voor circuit is bestemd, zijn negentienduimers vooraan en de twintigduimvelgen achteraan geschoeid met Pirelli PZero-slicks. Achter die velgen gaan koolstof-ceramische remmen schuil, terwijl de ophanging gebruikmaakt van dubbele driehoeken van gesmeed aluminium, gekoppeld aan adaptieve schokdempers, inclusief een zogenoemde heave-demper, een oplossing uit de racerij waarmee je de koetswerkhoogte – en daarmee ook de aerodynamica beter onder controle kunt houden.
Pagani Huayra R Evo: race-aerodynamica
Nog meer dan door zijn extra power onderscheidt de Pagani Huayra R Evo zich namelijk door zijn uitgekiende aerodynamica. Zo neemt hij de longtail over van de Huayra Codalunga, met een achteroverhang die 7,5 duim (19 centimeter) werd uitgerekt. En daar blijft het niet bij: ook vooraan is deze Italiaanse hypercar langer, dankzij een grotere splitter. Let ook op de ‘rugvin’ op het dak, die doorloopt over de motorkap en de stabiliteit moet verbeteren.
Het dak zelf bestaat nog altijd uit twee panelen die kunnen worden verwijderd, zodat je je circuitrondjes onder de blote hemel kunt afwerken – volgens Pagani ervaar je op die manier het Indycar-gevoel (zeg maar de Amerikaanse F1-tegenhanger). Voeg daar nog de kleine vleugeltjes voor de voorwielen aan toe, en Pagani claimt dat de downforce met 45 procent is verbeterd ten opzichte van de Huayra R.
Pagani Huayra R Evo: even snel als een LMP2
Dankzij het extra vermogen, de hogere neerwaartse druk en de verbeterrde ophanging kan de Huayra R Evo volgens Pagani op slickbanden rondetijden neerzetten die die van de LMP2-prototypes evenaren – wat zou betekenen dat hij amper minder snel is dan de Hypercars die voor de algemene zege strijden in het WEC en in de 24 Uur van Le Mans.
Of het genoeg is om ook de Ferrari 499P Modificata, de auto die rechtstreeks afgeleid werd van de winnende Le Mans-bolide op Le Mans, het vuur aan de schenen te leggen? Misschien niet. In elk geval lijkt de kans klein dat er ooit zo’n confrontatie komt, want de Pagani Huayra R Evo’s komen enkel in actie tijdens circuitdagen die door het merk zelf worden georganiseerd in het kader van het Arte in Pista-programma. Over een prijs is niets bekend…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!