Het gamma van de Twingo breidt uit met een Z.E.-variant. Renault heeft een elektromotor van 60 kW (82 pk) en 160 Nm in het achtersteven van de stadswagen geplaatst. Daarmee neemt de Twingo de technologie over van neefje Smart Forfour. Renault geeft de Twingo echter een iets grotere batterij. De lithium-ioncellen hebben een capaciteit van 22 kWh tegenover 17,6 kWh. De autonomie hangt natuurlijk af van de rijstijl en het traject, maar Renault spreekt over 250 km volgens de WLTP-stadscyclus, 180 km in de gemiddelde cyclus en 215 km in Eco-modus met een beperkte topsnelheid. In de normale modus bedraagt die 135 km/u.
Kameleon
Het Franse stadswagentje opladen gebeurt via de Caméléon-lader. Die past zich aan het stopcontact of de laadpaal aan. In het beste geval werkt hij op wisselstroom aan 22 kW, waarmee hij op een uur volgeladen is. Op 30 minuten kan je alweer 80 km rijden. De oplaadpoort zit op de plek waar normaal de vuldop zit bij de Twingo op brandstof. Verder zijn er niet zo veel veranderingen. Deze elektrische variant heeft bijvoorbeeld hetzelfde laadvermogen. En afgezien van enkele blauwe accenten, de badges, het stille rijden en het gebrek aan uitlaatpijp zie je het er ook niet aan. Aan boord toont de Twingo Z.E. een aanraakscherm van 7 duim. De ‘versnellingspook’ wordt gebruikt om de rijmodus van de elektrische aandrijving te kiezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!