De Smart ForFour deelt – net zoals de ForTwo – zijn technische gedeelte met de jongste Renault Twingo. Dat betekent dat de twee vierzitters zijn overgestapt op een architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving (zoals de ForTwo altijd al heeft gehad), wat meer ruimte heeft vrijgemaakt tussen de voorwielen, ten voordele van de wendbaarheid in de stad.
Ook elektrisch
Naast de twee benzineversies biedt Smart ook een elektrische variant aan van deze ForFour. De technologie – die is afgeleid van die van de Renault Zoé – is identiek aan die van de ForTwo, wat betekent dat de bescheiden lithium-ionbatterij van 17,6 kWh haar energie doorgeeft aan een elektromotor van 82 pk (60 kW) en 160 Nm. Tijdens het rijden valt in de eerste plaats het plezier op, met zoals altijd bij een elektrische auto instant hernemingen, die tot 80 km/u zelfs stevig zijn. Ook daarboven houdt de ForFour EQ zich sterk en hij aanvaardt uitstappen op de snelweg, waar hij perfect meekan met de legale snelheden. Het model is ook stabiel, en mispak je niet: de achterwielaandrijving is er niet om te spelen. De auto blijft namelijk zeer rechtlijnig onder alle omstandigheden en de stabiliteitscontrole smoort elke aanzet tot glijden, driften of ander gripverlies in de kiem.
Beperking op laden
Tijdens ons avontuur met de Smart ForFour EQ tekenden we een gemiddeld verbruik op van 21,5 kWh per 100 km, wat veel is voor een auto van dit formaat, al helpt de koude winter natuurlijk niet voor het accupakket. Smart biedt twee types laders aan: een eenfasige van 4,2 kW of een driefasige (4x400 V) van 22 kW. Dat is niet slecht, als je weet dat duurdere modellen vaak niet zo’n hoog laadvermogen bieden. Let wel: als je voor de dikke lader kiest, dan moet je het zonder de andere doen. Dat betekent dus dat je elektrische installatie 4x400 V moet ontwikkelen en een neuterkabel moet hebben om te kunnen laden, zelfs aan een huisstekker. Gezien het beperkte rijbereik van de auto (120 kilometer, of 140 kilometer als je je tot de stad beperkt) moet je daar rekening mee leren houden. Als je bijvoorbeeld thuis laadt aan drie fasen en dan naar vrienden 60 kilometer verder trekt, dan kan je bij hen niet herladen als zij een monofasige aansluiting hebben en dan geraak je dus niet meer thuis. Het is maar dat je het weet…
Ons verdict
De elektrische Smart ForFour behoudt alle troeven van de benzineversies op het vlak van wendbaarheid en ruimte aan boord, want dankzij de vier zitplaatsen kan je de kinderen stressvrij bij hun hobby’s gaan afzetten. De elektrische versie biedt een aangename rijervaring, maar de beperkte batterijcapaciteit verkleint het rijbereik. Verder begrijpen we niet waarom je voor slechts één type lader (een- of driefasig) kan kiezen. Als je de 22 kW-lader dan toch als optie aanbiedt, waarom kan hij dan niet gewoon samen met de andere worden gemonteerd? Plaatsgebrek? Gezien de lage dichtheid van het laadnetwerk vormt dit een echt obstakel. Net zoals de aankoopprijs, die eveneens hoog blijft.
- 4 plaatsen
- Wendbaarheid
- Elektrisch rijplezier
- Kleine batterij
- Een- of driefasig laden, maar allebei onmogelijk
- Prijskaartje
In dit artikel : Smart, Smart Forfour
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!