Een van de grootste struikelblokken van potentiële klanten voor een Smart Fortwo is altijd geweest dat hij slechts twee zitplaatsen had, terwijl heel wat mensen zich comfortabeler voelen bij het idee dat ze ook al eens meer mensen kunnen vervoeren. Er is trouwens ooit al een Smart Forfour (letterlijk: voor vier) geweest, maar dat was in feite een anders aangeklede Mitsubishi Colt. Hoewel dat in se een goede auto was, werd hij nooit een groot commercieel succes en toen de samenwerking tussen Daimler en Mitsubishi werd stopgezet, sneuvelde ook de Forfour.
Vandaag is de naam terug, dankzij de samenwerking met de Alliance Renault-Nissan. Zo is deze Forfour in feite de Smart-versie van de nieuwe Twingo en wordt hij in dezelfde Renault-fabriek als de Twingo in elkaar gezet. In vergeljking met de hiervoor geteste Fortwo is de Forfour in totaal 80 centimeter langer, terwijl de wielbasis met 62 centimeter toenam, tot 2.492 millimeter (even lang als de Twingo, maar die is wel 10 centimeter langer).
Los van hun verschillende afmetingen zijn de Fortwo en Forfour qua onderstel identiek, alleen heeft deze (zowat 100 kilogram zwaardere) versie vooraan geventileerde remschijven. Ook wat de uitrusting betreft, loopt het geheel gelijk, optieprijzen inbegrepen – tenzij voor enkele specifieke opties, zoals het vouwdak van de Forfour, dat op de Fortwo niet te krijgen is (daarvan komt dit jaar nog een echte cabrioversie). Het prijsverschil van een Forfour ten opzichte van een Fortwo bedraagt een kleine duizend euro.
- Wendbaarheid
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Soepele krachtbron
- Functionaliteit
- Verzorgd rijcomfort
- Looks en aankleding
- Vrij futloze prestaties
- Koersstabiliteit buiten de stad
- Overdreven onderstuurneiging
- Hoge prijs
- Uitrustingslacunes
- Ridicule eco-driving-indicator
In dit artikel : Smart, Smart Forfour