Eindelijk maken we kennis met de Rolls-Royce Cullinan. We hebben het gevoel dat zijn ontwikkeling eindeloos heeft aangesleept, enerzijds omdat die zeer ver is gegaan, maar anderzijds ook omdat we de hele tijd allerlei teasers over ons heen kregen om ons zin te doen krijgen in deze grote SUV.
Functioneel
Het moet haast een première zijn voor Rolls-Royce: de meest exclusieve autobouwer komt op steeds nadrukkelijker vraag van een deel van de nieuwe klanten voor het eerst met een functionele auto. Want met een gevaarte van 5,34 meter lang zijn veel binnenruimte of praktische details het minste wat je mag verwachten. Hij is verder meer dan 2 meter breed en 1,85 meter hoog. Dat zijn forse maten, maar toch weet hij zijn gewicht onder controle te houden dankzij het nieuwe aluminium platform van Rolls-Royce. Maar hoewel zijn gewicht correct lijkt in verhouding tot zijn formaat, blijft 2.660 kilo een forse last. Op technisch vlak is de structuur aangepast en kreeg hij twee nieuwe assen (dubbele driehoeken vooraan en een meerarmige as met 5 armen achteraan) om aan alle nieuwe vereisten, waaronder ook offroadcapaciteiten, te kunnen voldoen. De beroemde luchtvering “Magic Carpet Ride” is trouwens herwerkt en kreeg veel grotere luchtbalgen.
Twee interieurs
Om aan de diverse wensen van het cliënteel tegemoet te kunnen komen, biedt Rolls-Royce niet één maar twee interieurs aan: een vierzitter en een vijfzitter, die gezinnen moet aanspreken. In die laatste opstelling krijgt de Brit voor het eerst in de merkgeschiedenis een neerklapbare achterbank. De koffer slikt 560 liter, of zelfs 600 liter als je de dubbele bodem wegneemt. Let wel: de vierzitters genieten deze functie niet. De reden daarvoor is dat Rolls-Royce in die versie een scheidingsruit inplant tussen de koffer en de achterstoelen om het interieur te vrijwaren van storende geluiden.
V12 of niets
Onder de motorkap zijn geen verrassingen te vinden: hij herneemt de 6,75 liter grote V12. In de Cullinan ontwikkelt die 563 pk en 850 Nm vanaf 1.800 o/m, wat betekent dat hij het voordeel aan de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus laat, of toch voorlopig. Rolls-Royce blijft trouwens discreet over de prestaties en geeft enkel de begrensde topsnelheid (250 km/u, zonder verrassing) en het normverbruik van 15,0 l/100 km mee (CO2-uitstoot van 341 g/km). Uiteraard geniet de Cullinan een specifiek voor het model ontwikkelde vierwielaandrijving. De constructeur belooft bovendien uitmuntende terreincapaciteiten dankzij de combinatie van de luchtveren, de overbrenging en de koetswerkhoogte waardoor hij doorwadingen van tot 54 centimeter aankan. Over de prijs laat Rolls-Royce nog niets los, maar we vermoeden dat we ook daar superlatieven mogen verwachten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!