Op zoek naar nieuwe glorie wou Alfa Romeo zich weer op het niveau van de premium concurrentie hijsen. Daarvoor ontwikkelden de Italiaanse constructeur de Giorgio-architectuur die onder de Giulia en de Stelvio terecht zou komen. De torenhoge ambities werden niet ingelost, maar Alfa Romeo beschikte dankzij dat talentrijke platform wel over twee modellen die zich moeiteloos konden meten met het beste van Audi, BMW en Mercedes. Toch als het op de rijdynamiek aankwam.
De ontwikkeling van dat Giorgio-platform kostte handenvol geld, geld dat de toenmalige FCA-groep hoopte terug te verdienen via de Amerikaanse modellen van de groep. Maar de implementatie bleek te duur voor Chrysler en Dodge, waardoor uiteindelijk alleen de Alfa Romeo Giulia en Stelvio op deze basis zouden bouwen. De in 2022 verwachte, technisch nauw met de Stelvio verwante Maserati Grecale zal ook op de Giorgio-architectuur staan.
Stellantis
Van FCA is inmiddels geen sprake meer, samen met PSA maakt FiatChryser Automobiles inmiddels deel uit van de Stellantis-groep. Jean-Philippe Imparato, de van Peugeot overgenomen CEO van Alfa Romeo, is bezig met een vijfjarenplan voor het Italiaanse merk. Maar de eerste beslissingen zijn inmiddels genomen. De GTA wordt de laatste Alfa Romeo die Giorgio gebruikt, de opvolgers van de Giulia en de Stelvio worden op het nieuwe STLA Large-platform van Stellentis gezet. Die nieuwe modellen zullen plug-inhybride of zelfs volledig elektrisch zijn.
Eerder leerden we reeds dat de SUV-modellen die Alfa Romeo plant, reeds bestaande platformen als basis zullen gebruiken. De compacte Tonale bouwt op de fundamenten van de Jeep Compass, de nog kleinere Brennero zou nauw verwant zijn met de DS3 Crossback, de Opel Mokka en de Peugeot 208.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!