Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Corolla (Auris): wat we al weten

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2018

Getrouw aan Toyota’s nieuwe strategie trekt de Auris een streep door de dieselmotor. Voortaan heeft de berline een breder hybride aanbod, met twee vermogensversies.

In 2019 start de productie van de nieuwe generatie van de Toyota Auris in het Britse Burnaston. Onder de motorkap heeft een kleine revolutie plaatsgevonden. De dieselmotor verdwijnt er definitief, want Toyota stapt af van dit motortype. Het merk had zijn investeringen daarin de voorbije jaren al stevig teruggeschroefd en had enkel nog de eigen 1.4 D-4D en de bij BMW geleende 1.6. In de plaats daarvan laat de Auris zijn klanten de keuze tussen de 1.2-turbobenzine met 116 pk die we al kennen uit de C-HR en twee hybrides. De eerste hybride oplossing is een oude bekende, aangezien het om de 122 pk sterke aandrijflijn gaat uit de Prius en de C-HR. Die gebruikt een 1.8 volgens Atkinson-cyclus en met een onrechtstreekse injectie, waardoor hij geen roet of partikels uitstoot aan de uitlaat en dus geen fijnstoffilter vergt. De andere hybride motor benut het potentieel van het nieuwe TNGA-platform van Toyota nog beter. Die gebruikt een nieuwe, extreem efficiënte tweeliter voor een gecombineerd vermogen van 180 pk en is ook te vinden in de toekomstige Lexus UX 250h.

TNGA

Het sleutelelement van de Auris is dus zijn TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) die het zwaartepunt van de berline 20 millimeter verlaagt. Verder onderscheidt TNGA zich door een meerarmige achteras voor de krachtigste versies en door een hoge koetswerkstijfheid dankzij staal met een hoge buigingsweerstand. Het platform is ontwikkeld om te voldoen aan de jongste actieve- en passieveiligheidsnormen, met onder meer het Toyota Safety Sense. Deze architectuur is des te efficiënter in combinatie met de tweeliter, een TNGA-motor.

Tweeliter

Deze nieuwe 2.0-benzinemotor past in de hybride oplossing met 180 pk van de Auris. Hij wordt daar gekoppeld aan een nieuwe CVT-versnellingsbak DirectShift. Die wordt niet gecombineerd met een versnellingsbak met meerdere verhoudingen zoals in de jongste Lexus-producten, maar krijgt wel een langere eindoverbrenging waardoor de topsnelheid hoger ligt en – volgens Toyota – het geheel reactiever wordt. Deze versnellingsbak is ontwikkeld om mechanische verliezen te beperken en te vermijden dat de motor gaat huilen bij zwaar optrekken. Het geheel garandeert een meer lineaire acceleratie en vlottere hernemingen. Bovendien is het systeem lichter en compacter. Toyota meldt dat deze tweeliter ook op zijn eentje (in de Auris?) kan werken, zonder hybride assistentie, in combinatie met een manuele zesbak en zelfs met vierwielaandrijving. Ook dan zou het verbruik erg laag zijn.

Verborgen interieur

Toyota babbelt vlotjes over zijn mechanische keuzes maar blijft erg discreet over het interieur van zijn Auris. We konden het in Genève ook niet bewonderen omdat de ruiten zwaar verduisterd waren, en er zijn ook geen foto’s of informatie beschikbaar. We weten alleen dat de bestuurder dankzij een 57 millimeter lager geplaatste motorkap een beter zicht naar voren heeft. De berline is 4.370 millimeter lang, 1.790 millimeter breed en 1.435 millimeter hoog, met een wielbasis van 2.640 millimeter. De vooroverhang is 20 millimeter korter dan in zijn voorganger, maar wordt achteraan dan weer 20 millimeter langer. Het lijnenspel van deze generatie wordt dynamischer gemaakt met een spoilerlip vooraan waarvan de randen oplopen naar het catamaranvormige radiatorrooster. Tot slot biedt Toyota als optie een tweekleurige lak aan. Afspraak in 2019.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten