Weinig tot geen visuele veranderingen, net zomin er onder de kap veel lijkt te wijzigen. En toch spreek Volkswagen van een doorgedreven facelift. Gezien het aantal elektronische aanpassingen, kunnen we ons daar ook wel in vinden.
Er is dan ook weinig kans op verwarring tussen de hedendaagse Crafter en die die in april bij de dealer wordt verwacht. Centraal zweeft voortaan een 10,3 duim dan wel 12,9 duim (een optie) aanraakscherm waarmee je VW's laatste MIB-infotainmentsysteem bedient. Da's inderdaad dezelfde Modular Infotainment Matrix die eerder werd onthuld op de ID.Buzz met lange wielbasis.
Van diezelfde elektrische VW neemt de Crafter trouwens ook de versnellingspook-met-draaiknop achter het stuur over. Tenminste, voor de versies met automaat. Bij de Crafters met manuele bak blijft de pook gewoon staan waar hij altijd al stond, rechts van het stuur, onder de ventilatierooster. Waar je op de foto dat opbergvak ziet. Daar dus.
Maakt eveneens de oversteek: de Digital Cockpit. Voortaan krijg je je rijgegevens geprojecteerd op een digitale display, een weergave die uiteraard te personaliseren valt. Een ander zicht dat je selecteert via de eveneens nieuwe stuurknoppen.
Met een beetje hulp
Op diezelfde stuurconsole zullen fervente VW-fans allicht ook het het Travel Assist-symbool waarnemen. Waarmee we aangekomen zijn bij de bijkomende elektronische ondersteuning waar deze Crafter zich mag aan verwachten.
Die Travel Assist bundelt daarbij de adaptieve snelheidsregelaar met de actieve rijvakassistent, waardoor je nu met één druk op de knop semi-automatisch kan cruisen met je bestelbus. Een optie die evenwel om een opleg vraagt. Da's niet (langer) het geval voor zaken als de Front Assist, Lane Assist, verkeersbordenherkenning, een snelheidsbegrenzer en parkeersensoren achteraan.
De handrem is er voortaan één van de elektronische soort wat vooral handig is voor klanten van de toekomstige Grand California. En voor alle Crafters die of voorstoelen hebben die 180 graden kunnen draaien of waar je naar achteren kan stappen. Er hoeft namelijk niet langer rekening gehouden te worden met de manuele handrem tussen de stoelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!