Of je de Bulli nu beschouwt als een grote monovolume of als een bestelwagen die aangepast is aan gezinsgebruik, de nieuwe T7-generatie van de Volkswagen Multivan behoudt zijn charisma. Het iconische koetswerkontwerk stuurt weg van het nostalgische lijnenspel van de ID.Buzz Concept, toch zijn de knipogen naar zijn voorgangers talrijk aanwezig. Weliswaar met de moderne designtoetsen die de hedendaagse VW-modellen dragen, zoals we dat eerder zagen bij de compactere Volkswagen Caddy.
Qua afmetingen is de Volkswagen Multivan T7, die bouwt op het modulaire MQB-platform dat al zoveel VW-modellen ondersteunt, breder (1.941 mm, +17 mm) en langer (4.973 mm, +69 mm), maar niet hoger (1.903 mm, -47 mm) dan zijn voorganger. Er zal ook een verlengde versie aangeboden worden, die 5,173 mm meet en een uitgerokken wielbasis (+124 mm) combineert met een langere overhang (+200 mm).
Hybride
De Volkswagen Multivan T7 gaat het nieuwe decennium in met een plug-in hybride oplossing voor discreet rijden in de stad of voor het dagelijkse woon-werkverkeer van grote gezinnen. Deze aan een DSG-6 gehangen plug-in hybride aandrijflijn combineert een 1,4 liter-turbobenzine van 150 pk met een elektromotor van 116 pk, samen goed voor een systeemvermogen van 218 pk. De batterij beschikt over een capacteit van13 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van ongeveer 50 kilometer.
Nu is Wolfsburg de traditionele motoren niet vergeten. Bij de commerciële lancering na de zomer van 2021 komt de VW Multivan ook als 1.5 TSI en 2.0 TSI, respectievelijk 136 pk en 154 pk sterk. Op de 150 pk krachtige 2.0 TDI blijft het wachten tot 2022. Die motoren drijven de voorwielen aan via een gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Schakelen doe je niet langer via een pook, maar via de keuzeschakelaar die we kennen uit onder meer de Golf. En de klassieke handremhendel heeft plaatsgemaakt voor een elektrisch exemplaar.
Tot 210 km/u
Hybridisatie is niet de enige belangrijke technologische ontwikkeling in de Multivan. De T7 beschikt over een reeks rijhulpsystemen waarmee hij semi-autonoom kan worden bestuurd. Deze zogeheten IQ.Drive Travel Assist is functioneel tot 210 km/u. Het maakt onder andere gebruik van actieve cruise control en lane keeping. De VW Multivan is standaard uitgerust met Car2X-technologie, een systeem dat ervoor zorgt dat de auto kan communiceren met de verkeersinfrastructuur.
Het interieur van de Volkswagen Multivan T7 heeft uiteraard toegegeven aan de sirenenzang van de digitalisering. Een 10,25-inch display vervangt de analoge meters van het instrumentarium, de bestuurder kan desgewenst vertrouwen op een head-updisplay. Het infotainment van de jongste generatie bedien je via een centraal touchscreen van 10 inch en beschikt over de meest recente multimediatoepassingen. Een Harman Kardon-audiosysteem met een geluidsvermogen van 840 W staat op de optielijst.
Verplaatsbare tafel
De modulariteit en flexibiliteit van de cabine blijven primordiaal voor een voertuig zoals de Volkswagen Multivan, dat het vooral van zijn gebruiksgemak en ruimteaanbod moet hebben. De stoelen van de tweede van de tweede en de derde zitrij zien hun gewicht zakken van 29 naar 23 kilogram, zodat ze makkelijker te verwijderen en te verplaatsen zijn. De tafel, met bekerhouders en opbergruimten, is nu geïnstalleerd op een rail die van voor naar achter loopt, zodat hij op elk van de drie rijen kan worden gebruikt.
Het laadvolume van de Volkswagen Multivan varieert tussen de 469 liter tot 3672 liter voor de korte versie en van 762 liter tot 4005 liter voor de lange versie. Het volume van vloer tot dak kan zelfs oplopen tot 4053 liter. Nieuw zijn het panoramische dak en de automatisch openende en weer sluitende achterklep, toch als je de optiecatalogus erbij neemt. Ook de zijdeuren komen met een sensor voor je voeten, zodat een kniezwengel volstaat om ze te openen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!