De Euro 5-normen worden vanaf 1 september dit jaar verplicht. Volkswagen brengt echter binnenkort een Passat op de markt die al aan de Euro 6-uitstootnormen voldoet, terwijl die pas in 2014 van kracht worden. Het gaat om de BlueTDI, een versie die vooral de uitstoot van het bijzonder schadelijke NOx (stikstofoxide) terugdringt. Onder de motorkap kan de Passat BlueTDI rekenen op een tweeliter-common rail met 143 pk (105 kW), afgeleid van de huidige 2.0 TDI met 140 pk. Hij maakt gebruik van het AdBlue-additief dat al voor vrachtwagens wordt gebruikt. Dit additief is een synthetische waterachtige oplossing die 32,5 procent ureum bevat. Het is essentieel om de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) te doen werken en zo de NOx-uitstoot te verminderen. Het AdBlue wordt opgeslagen in een bijkomend reservoir op de plaats van het reservewiel. Dat reservoir moet slechts bij het periodieke onderhoud bijgevuld worden.
De AdBlue wordt net voor de katalysator geïnjecteerd, volgens een dosis die bepaald wordt door de NOx-detector. Het ureum verandert door het contact met de warme uitlaatgassen in ammoniak, en dat ammoniak reageert op zijn beurt met de stikstofoxides om ze in water en in stikstof om te zetten. Het resultaat is dat de Passat BlueTDI minder dan 80 milligram NOx per kilometer uitstoot (de Euro 5-norm staat tot 180 milligram toe, terwijl Euro 6 de maximale uitstoot verlaagt tot 80 milligram). Officieel verbruiken de Passat BlueTDI Variant en vierdeurs met de manuele zesversnellingsbak respectievelijk 5,5 en 5,2 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 144 en 137 g/km. Daarmee doet de BlueTDI beter dan de gewone 2.0 TDI met 140 pk. VW biedt optioneel ook de gerobotiseerde DSG6-bak aan. Tot slot nog dit: de Passat BlueTDI haalt een topsnelheid van 210 km/h (207 km/h voor de Variant).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!