Volkswagen koos ervoor om de derde generatie van zijn Touareg voor te stellen in China. De constructeur heeft hard gewerkt om er een top-SUV van te maken die technologisch gezien een voortrekker is. Net zoals de Audi Q7 en Porsche Cayenne staat hij op het MLB-platform. Zijn koetswerk bestaat voor 48 procent uit aluminium en 52 procent uit hogeweerstandsstaal waardoor hij 106 kilo afslankt. Verder hebben de ingenieurs uit Wolfsburg hard gesleuteld aan het rijcomfort met elektromechanisch bediende antirolstangen en vierwielsturing. Vierwielaandrijving 4Motion is standaard.
Digitaal dashboard
De Touareg introduceert de Innovision-cockpit. Dat is een optionele dubbele digitale module met een instrumentenbord van 12 duim en een Discovery Premium-multimediasysteem met een 15 duim groot aanraakscherm. Omdat ze naast elkaar zijn opgesteld, vormen ze een uniforme tablet op de hele linkerhelft van het dashboard. Deze hogeresolutieschermen kunnen naar wens worden gepersonaliseerd. Het geheel kan nog worden aangevuld met een head-up display. Alles is uiteraard compatibel met MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien kan je dankzij een geïntegreerde eSIM-kaart (enkel in 13 Europese landen) de auto permanent met de buitenwereld in verbinding stellen.
Elektronicafan
En de overvloed aan chips beperkt zich niet tot de communicatie en het infotainment. De SUV pakt namelijk uit met een batterij aan rijhulpsystemen. Naast de ondertussen klassieke spoorassistent of actieve snelheidsregelaar met noodremhulp zijn er ook nieuwkomers. Zo is er een waarschuwing voor verkeer op kruispunten en een nachtzichtsysteem dat dieren en mensen detecteert met een warmtecamera. Verder kan de Touareg bij nachtelijke ritten de weg verlichten met LED Matrix IQ.Light-koplampen, die het vermogen van de lichtbundel permanent aanpassen.
3,5 ton sleepvermogen
Ondanks al die elektronica behoudt de Touareg een van de sterkste argumenten voor het klantenprofiel van het huidige model: hij mag tot 3,5 ton slepen. Op de nieuwe trekhaak past bovendien een fietsendrager voor 4 in plaats van 3 fietsen. Diesel staat nog steeds op het programma, met bij de Europese introductie twee V6’en van 231 en 286 pk. Later komen daar nog een V8-diesel met 421 pk en een benzine-V6 met 310 pk bij. Elke motor is standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. In China biedt VW een plug-in hybride versie aan met 367 pk. Die komt later naar Europa, maar wanneer is nog niet bekend gemaakt.
XL-formaat
Zijn leidersambities binnen het gamma vertalen zich in zijn imposante radiatorrooster en zijn proporties, want de grootste SUV van VW is nog gegroeid. Zo werd hij 77 millimeter langer (4.878 millimeter) en 44 millimeter breder (1.984 millimeter), maar hij wordt wel 7 millimeter lager (1.702 millimeter). Zijn grotere formaat komt vooral de koffer ten goede. Die slikt voortaan 810 liter onder het bagagescherm, tegenover 697 voordien. Dat grotere volume dankt hij ook aan de over 160 millimeter verschuifbare achterbank. De hellingshoek van de rugleuning is bovendien instelbaar voor het comfort van de passagiers. Voorin wordt reizen nog rustgevender dankzij een pneumatische massagefunctie met 8 programma’s.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!