i30
De gloednieuwe i30 zet de lijn van de eerste twee generaties voort en bewijst zo nog maar eens de kwaliteiten van het Europese designcentrum van Hyundai. De kwaliteitsindruk in zijn interieur is nog wat verbeterd, zowel wat de materiaalkeuze betreft als voor de opstelling van de bedieningselementen. Bijna vanzelfsprekend kan de nieuwkomer ook worden uitgerust met een heel arsenaal aan rijhulpsystemen en infotainmenttechnologie. Vernieuwing zit er ook onder de motorkap, waar de bestaande atmosferische 1.4 van 100 pk het gezelschap krijgt van de modernere 1.0 T-GDi van 120 pk, maar ook van een fonkelnieuwe 1.4 T-GDi van 140 pk, die hier zijn première viert. Dieselen kan met de 1.6 CRDi, beschikbaar in drie vermogensvarianten: 95, 110 en 136 pk. Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of aan de gerobotiseerde zevenbak van het huis (7-DCT). Later volgt ook nog een ‘Nürburgring approved’ topversie: de i30 N, die de degens moet kruisen met de Renault Mégane R.S., Volkswagen Golf GTI en aanverwanten.
i10 facelift
De kleine i10 kreeg onlangs een kleine facelift, die Hyundai vooral aangreep om de uitrusting op te waarderen. Visueel onderscheidt de vernieuwde i10 zich door zijn aangepaste neus met leddagrijlichten, terwijl ook het design van de velgen nieuw is. Onder de motorkap vinden we nog altijd de 1.0 en 1.2, waarvan de eerste eveneens beschikbaar is als extra spaarzame ecoversie of op lpg. Binnenin is de i10 leverbaar met een nieuwe multimediasysteem, dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, terwijl Hyundai bovendien zeven jaar gratis onlinediensten aanbiedt. Behoorlijk zeldzaam in dit segment.
Ontdek ook
Ioniq | De tweede grote nieuwigheid naast de i30 op de Hyundai-stand is uiteraard de Ioniq. Over de hybride leest u alles elders in dit nummer; op de Heizel is ook de volledig elektrische versie te bewonderen. Later volgt ook nog een plug-inhybride.
WRC | Mede dankzij onze landgenoot Thierry Neuville mocht Hyundai zich in 2016 tot vicewereldkampioen rally kronen. Vandaar dat de i20 WRC op dit salon niet mocht ontbreken.
H350 | Langzaam maar zeker groeit Hyundai’s grootste bestelwagen uit tot een vaste waarde bij de lichtevrachtvoertuigen. Dankzij de vele opbouwmogelijkheden (gesloten bestelwagen, chassis-cabine, minibus) is hij van alle markten thuis. Hyundai overweegt overigens ook een versie met brandstofcel.
i20 Active | Net als de Dacia Sandero Stepway, de Volkswagen Cross Polo en binnenkort de nieuwe Ford Fiesta Active is de i20 Active een stadsauto met een SUV-achtig kleedje.
Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!