- Score redactie 14.93 /20
Dat Hyundai broedde op de markt van de alternatieve aandrijving, wisten we al een tijdje, maar dat het de aanval met zo’n intensiteit zou inzetten, verraste iedereen toch wel een beetje. Hyundai ontwikkelde namelijk een volledig nieuw model met een eigen platform en biedt dat nagenoeg tegelijkertijd aan met drie soorten van alternatieve aandrijving: een ‘gewone’ hybride, een plug-inhybride en daarbovenop nog een volledig elektrische aangedreven variant. De eerste twee vinden we ook terug bij marktleider Toyota Prius, op die laatste is het bij Toyota nog even wachten, hoewel grote baas Akio Toyoda recent heeft aangekondigd dat een volledig elektrische Toyota er wel degelijk zit aan te komen.
Het specifieke koetswerk van de Ioniq situeert deze vijfdeurs met vijf zitplaatsen in het C-segment, dat van de compacte middenklasser. Ook qua vormgeving blijkt Hyundai trouwens goed naar de grote rivaal van Toyota te hebben gekeken, in zoverre zelfs dat het de achterklep met twee glaspartijen heeft gekopieerd, waardoor het zicht naar achteren even problematisch is als bij die Prius (het onderste stuk wordt snel vuil, het bovenste geeft een vertroebeld beeld). Hoewel de Ioniq wat braver getekend is dan de huidige Prius (waarvan niet iedereen het opvallende lijnenspel weet te smaken), heeft hij net zo’n uitstekende stroomlijncoëfficiënt (Cx) van 0,24).
- Geslaagd concept
- Behoorlijke prestaties
- Vormgeving en afwerking
- Interessante prijs, uitgebreide waarborg
- Goed algemeen comfort
- Ruimte en instap achterin
- Zicht naar achteren
- Nogal zijwindgevoelig
- Ouderwetse parkeerrem (pedaal)
- Ietwat stugge ophanging met 17-duimvelgen
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!