In het kort
-
Rijdynamiek
De Ioniq Hybrid weet met zijn 141 pk behoorlijke prestaties neer te zetten, daarbij geholpen door een gerobotiseerde zesbak die komaf maakt met het ‘koffiemoleneffect’ van Toyota’s e-CVT. Qua wegligging zet deze Ioniq eerder in op veiligheid en rijgemak: het stuur is vrij nauwkeurig, maar wat licht rond de rechtuitstand. De remenergierecuperatie werkt haast ongemerkt, de remmen zijn krachtig en fading-bestendig, maar de doseerbaarheid kan iets beter.
-
Veiligheid
Qua actieve veiligheid is de Ioniq sowieso uitgerust met diverse rijhulpsystemen (zoals spoorassistentie en een noodremsysteem). Ook een adaptieve snelheidsregelaar met afstandsradar is standaard en in de topversie heb je nog recht op een dodehoekcontrole en een functie die waarschuwt voor naderend dwarsverkeer achter de auto. De passieve veiligheidsvoorzieningen voldoen aan de normen. Een EuroNCAP-beoordeling is er nog niet.
-
Comfort
De grotere wielen en laagprofielbanden van de topversie maken de ophanging wat stugger. De stoelen zitten goed, ondanks iets te weinig zijdelingse steun, hoewel je met een Ioniq nu ook weer niet gaat scheuren. De ergonomie is verzorgd, met uitzondering van het ouderwetse en hinderlijke parkeerrempedaal. Voorin zit je ruim, achterin is het wat krapper, ook omdat de aflopende daklijn de hoofdruimte aantast. De airco blaast naar Koreaanse gewoonte wat te koud.
-
Praktische kant
Instappen voorin is geen probleem, achterin zijn de deuropeningen een stuk krapper. Het interieur zit goed in elkaar en is degelijk afgewerkt. De standaarduitrusting is top voor deze prijsklasse. Een grote achterklep biedt ruim toegang tot de bagageruimte, die ook vrij groot is, hoewel de aanwezigheid van een thuiskomertje (op de topuitvoering) enkele tientallen litertjes vreet. Door de batterij is de laadvloer met neergeklapte achterbank wel niet helemaal vlak.
-
Connectiviteit
Voor zijn multimedia- en informatiesysteem werkt Hyundai samen met Tomtom, zodat de meeste informatie qua navigatie up-to-date is. Ook Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard, zodat liefhebbers van connectiviteit en sociale media hun hartje kunnen ophalen (liefst dan de passagier, niet de bestuurder). Hyundai voegt daar nog een mooi cadeautje aan toe: heel de internetconnectiviteit is gratis gedurende de eerste zeven levensjaren van de auto.
-
Budget
Dit is een hybride auto met twee motoren en dat heeft een invloed op de prijs. Rekening houdend met de rijke standaarduitrusting is de Ioniq voor net geen 27.000 euro echter een koopje in vergelijking met sommige rivalen. Inzake verbruik maakt de Hybrid zijn beloftes min of meer waar: in reële verkeersomstandigheden is een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km erg goed, zij het geen record. De algemene waarborg van vijf jaar zonder kilometerbeperking is ook een troef.
Met de Ioniq heeft Hyundai als eerste een volwaardig alternatief in het aanbod voor de wereldwijd bekende en vrij populaire Toyota Prius. Met die laatste kan hij zeker wedijveren qua rijcomfort, prestaties en uitrusting en hij kost daarbij ook nog zo’n tiende minder. Alleen qua ruimteaanbod achterin en rijplezier moet hij de Japanner net laten voorgaan – op dat laatste vlak heeft de Prius een duidelijke stap voorwaarts gezet bij zijn generatiewissel. Wie de hybride techniek van de Ioniq wel weet te appreciëren, maar zich meer aangetrokken voelt tot een SUV- of cross-overachtig uiterlijk, kan trouwens eveneens terecht bij onze Koreaanse vrienden: voor hen biedt Hyundai-dochter Kia de Niro aan, met bijna identiek dezelfde techniek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!