F-Pace
Voor zijn eerste SUV heeft Jaguar de lat erg hoog gelegd: met deze sportieve grote SUV wilden de Britten een plekje veroveren aan de top van het segment. Het recept is eenvoudig: neem de technische elementen die we elders uit de Jaguar Land Rover-familie kennen, laat er ontwerper Ian Callum op los en voilà, je hebt een van de aangenaamst ogende SUV’s op de markt – het is niet voor niets dat een internationale vrouwenjury de F-Pace verkoos tot Women’s Car of the Year. Onder het fraaie kleedje van deze SUV gaat het moduleerbare iQ-platform schuil dat ook al dienstdoet onder de XE en de XF, met vooraan een ophanging met dubbele driehoeken en achteraan een meerarmige as. Daarmee rijdt deze hoog op zijn poten staande SUV net zo snedig als een berline... een beetje ten koste van het comfort. In de neus vinden we de Ingenium-tweeliters en twee V6-motoren (één op benzine, de andere een diesel). Alleen de basismotor is verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving, de rest krijgt sowieso vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat.
F-Type
Het salon van Brussel wordt ook de gelegenheid om de pas opgefriste F-Type te ontdekken, die allicht zowel esthetisch als technologisch zal worden opgewaardeerd. We drukken ons voorwaardelijk uit, want bij het ter perse gaan was nog niet meer informatie bekend. In elk geval brengt Jaguar ook de topversie SVR mee, waarvan de compressor-V8 van 5 liter niet minder dan 575 pk uitbraakt. Deze supersportieveling sprint officieel van 0 naar 100 in 3,5 seconden en haalt een top van meer dan 200 miles per hour (322 km/h).
XJ
Toen de huidige XJ in 2010 uitkwam, betekende hij een radicale stijlbreuk met wat we tot dan van het merk gewend waren. Designbaas Ian Callum wist een ontwerp op papier te zetten dat niks meer te maken had met het beeld van een plompe berline waarmee de XJ tot op dat ogenblik geassocieerd werd. Met zijn volledig aluminium onderstel was hij destijds de eerste Jaguar die uitpakte met het compromis tussen comfort en levendigheid dat intussen het handelsmerk van de Britse constructeur is geworden. Ondanks zijn intussen gevorderde leeftijd is de huidige XJ nog niet van plan de fakkel door te geven: de opvolger is pas ten vroegste gepland voor 2019.
Ontdek ook
XE | Met de XE keerde Jaguar terug naar het segment van de grote middenklassers. In tegenstelling tot de X-Type van weleer is de XE een pure Jaguar, met een platform van aluminium dat hem verzekert van het beste compromis tussen comfort en levendigheid in deze categorie.
XF | Hoewel de tweede generatie van de XF uiterlijk als twee druppels water op zijn voorganger lijkt, houden de gelijkenissen daar op. Onderhuids rust het huidige model namelijk op het modulaire platform van de XE, waardoor de XF meer dan ooit een alternatief vormt voor de Duitse premiumberlines.
Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!