Het design van de nieuwe Audi A6 wint onbetwistbaar aan persoonlijkheid en agressie bij deze modelvernieuwing. Logischerwijze volgt hij de weg die is uitgestippeld door de recente A7 en A8, vooral dan op technologisch vlak. Hij zet volop in op hybride technologie, want de V6-versies gebruiken een boordnetwerk van 48 Volt dat een alternator-starter van stroom voorziet. Die kan de motor stilleggen bij snelheden tot 22 km/h, zoals het stop-startsysteem van PSA ook doet. Op die manier wordt tot 0,7 l/100 km bespaard.
Hoogtechnologisch MMI
Ook het infotainmentsysteem MMI verandert en je kan voortaan onderaan de middenconsole een extra aanraakscherm krijgen naar het voorbeeld van de Range Rover Velar. De onlinediensten van Audi Connect geven informatie over potentieel gevaar en over de verkeerssituatie, onder meer dankzij Car-to-X-functies. Dat betekent dat de intelligentie van de gehele Audi-vloot wordt gebruikt en dat de A6 bovendien met zijn omgeving verbonden is. De dienst on-street parking bijvoorbeeld gidst de bestuurder vlot naar een beschikbaar parkeerplaatsje.
Motoren
Audi biedt bij de lancering vier motoren aan: een TFSI en drie TDI’s. Ze ontwikkelen vermogens van 204 pk tot 340 pk en een koppel van 400 tot 620 Nm. De TFSI-motor is een 3.0-V6 met 340 pk en 500 Nm, waarmee de A6 een begrensde top haalt van 250 km/h. Op diesel is de 3.0 V6 TDI er in twee versies: 286 pk en 620 Nm of 231 pk en 500 Nm. De basismotor is een 2.0 TDI met een viercilinder van 204 pk en 400 Nm, die binnen Audi’s ondoorgrondelijke nieuwe naamgevingsstrategie 40 TDI heet. De V6-diesels worden gecombineerd met een achttrapsautomaat, de benzinemotor en de 40 TDI werken samen met een gerobotiseerde zevenversnellingsbak S-Tronic met dubbele koppeling. Vierwielaandrijving Quattro is standaard op alle V6-versies, maar de technische architectuur daarvan hangt af van de configuratie. In combinatie met de automaat gebruikt het Quattro bijvoorbeeld een middendifferentieel met automatische sperwerking, terwijl het met de S-Tronic een nog efficiënter systeem kiest, dat de achterwielaandrijving nog sneller kan activeren als dat nodig is. Manuele versnellingsbakken staan (nog) niet op het programma.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!