Toyota heeft het doek getrokken van de vernieuwde Yaris, die zijn debuut beleeft in Genève (9-19 maart). De Japanse stadsauto is grondig herwerkt. Hij is in Europa ontwikkeld en bedacht, maar gaat vooral Azië veroveren. De nieuwe Toyota Vitz wordt namelijk gewoon de Europese Yaris met een ander logo. Het model wordt trouwens ook verkocht in Afrika en Amerika. Naast de stijlevoluties is het grootste nieuws te vinden onder de motorkap, met een herwerkte hybride oplossing en een nieuwe, atmosferische viercilinder.
Nieuwe 1.5
De 1.33-benzinemotor gaat op pensioen. Hij wordt vervangen door een 1.5, een atmosferische viercilinder die is ontwikkeld om de toekomstige Euro 6c-normen te halen. Hij ontwikkelt 111 pk en 130 Nm. Met dit blok sprint de Yaris van 0 naar 100 km/h in 11 seconden, tegenover 11,8 tellen voor de 1.33 die hij vervangt. Met een nieuwe variabele distributie voor de inlaatkleppen VVT-iE kan hij bliksemsnel overschakelen van de Otto- naar de Atkinson-cyclus. Dankzij deze en andere technologieën zou volgens Toyota een verbruiksdaling van 12 procent gehaald zijn. Verder blijft de hybride variant ook in de catalogus staan, aangezien die goed is voor 40 procent van de verkoopcijfers van het model.
Verbeterde hybride
De hybride Yaris kreeg een speciale behandeling. De ingenieurs van Toyota luisterden naar de feedback van de klanten om het systeem te verbeteren en de software te herprogrammeren. Bovendien hebben ze de parasietgeluiden verminderd door de trillingen te dempen en aan de knaldemper in de uitlaatlijn te sleutelen. Een nieuw ontwerp voor de motorsteunen vermijdt dat het blok gaat bewegen op slechte ondergrond, waardoor de auto minder gaat schudden. Ook de elektrische stuurbekrachtiging is herijkt.
Driveco Box
Dealers zullen hun hybride Yaris-demowagens kunnen uitrusten met een Driveco Box. Met die module kunnen ze op een smartphone of tablet de verbruiksgegevens en de werking van het hybride systeem aan een klant tonen na een testrit. Die oplossing heeft een educatief (en uiteraard ook commercieel) doel om de voordelen van een hybride aandrijflijn concreet aan te tonen.
Veiligheid voor iedereen
Elke Yaris krijgt standaard het Toyota Safety Sense. Dat pack bestaat uit een anticrashsysteem met automatische noodrem, automatische grootlichten en een waarschuwing bij het overschrijden van de wegbelijning. In de hogere uitrustingsniveaus kan het systeem bovendien verkeersborden lezen en de snelheidsbeperking weergeven op het multimediascherm. Verder heeft het Japanse merk de veiligheidsgordels achterin versterkt door ze uit te rusten met krachtbegrenzers en voorspanners.
Facelift
De facelift van de Yaris is behoorlijk uitgesproken, met een nieuw design voor de voor- en de achterkant. De designers beweren dat ze de voorbumper een “catamaranstijl” wouden geven. Het 3D-effect van het radiatorrooster is versterkt en de lichtblokken zijn hertekend, met een nieuwe lichthandtekening. Ook het interieur is niet vergeten bij deze make-over, met nieuwe materialen, schermen, details en kleuren. Ook voor de buitenkant is het kleurenpalet trouwens herwerkt. De ‘nieuwe’ Yaris is vanaf de helft van het jaar verkrijgbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!