De ster: Puma
Het lijkt wel een trend: Ford haalt wel de naam Puma van onder het stof, maar niet voor een coupé zoals in de jaren 90… maar voor een cross-over, een soort verhoogde Fiesta met sportieve look. Naast zijn algemene lijnenspel kunnen we op het salon van Brussel zijn originele Ford Mega Box ontdekken: een opbergcompartiment van 80 liter onder de koffervloer waarin je voorwerpen tot 115 centimeter hoog kunt vervoeren.
Op technisch vlak heeft de Puma recht op de nieuwe microhybrideoplossing die Ford ontwikkelde voor zijn 1.0 EcoBoost, de kleine turbodriecilinder op benzine. Die ontwikkelt hier naar keuze 125 of 155 pk.
En verder: Explorer & Kuga
De zesde generatie van Fords populaire grote Amerikaanse SUV, de Explorer, komt naar Europa. Dit gevaarte van meer dan vijf meter lang dat tot zeven inzittenden kan vervoeren, maakt aan deze kant van de Grote Plas enkel zijn opwachting met een plug-inhybride aandrijfgeheel. Dat heeft nog altijd een Amerikaans tintje, want het combineert een drie liter grote V6-EcoBoost van 350 pk met een elektromotor van 100 pk via een automaat met tien verhoudingen. Het geheel ontwikkelt een gecumuleerd vermogen van 450 pk evenals een royaal koppel van 840 Nm. De lithium-ionbatterij is daarentegen wat bescheidener en houdt het bij een opslagcapaciteit van 13,1 kWh.
De speerpunt van Ford hybrideoffensief wordt de derde generatie van de Kuga. Deze SUV zal zowel te krijgen zijn als microhybride met een 48-voltsysteem, als klassieke full hybrid en als plug-inhybride. In tegenstelling tot de microhybrideversie, die is uitgewerkt rond een turbodieselmotor van 2 liter, beschikken de twee andere geëlektrificeerde versies over een 2.5 op benzine die werkt volgens de Atkinson-cyclus. In het geval van de plug-inhybride ontwikkelt het geheel 225 pk en maakt de lithium-ionbatterij van 14,4 kWh een elektrisch rijbereik van meer dan 50 kilometer mogelijk. Met een basisprijs van 38.650 euro wordt deze plug-inhybride Kuga een van de minst dure oplaadbare hybrides op de markt.
Hoewel Ford het vooral over zijn drie nieuwe SUV’s lijkt te willen hebben, valt er ook nieuws te rapen voor de populaire Fiesta en Focus, dankzij microhybridetechnologie. Hun 1.0 EcoBoost kan dankzij een starter-alternator van 48 volt een duwtje in de rug krijgen om het verbruik te drukken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!