Een team van wetenschappelijke journalisten van de VRT heeft op basis van onze huidige kennis onderzocht wat nu écht de minst slechte soort aandrijving is voor het milieu. Hiervoor hebben ze rapporten van emissietests en wetenschappelijke literatuur ontleed. Ze hebben ook tests uitgevoerd met apparatuur van het Duitse Testo, de referentie in dit gebied, om uitlaatgassen en NOx te meten.
Daarnaast hebben ze drie gerenommeerde academici geraadpleegd: Sebastian Verhelst (UGent), Marc Pecqueur (Thomas More, KU Leuven) en Maarten Messagie (VUB). Er is rekening gehouden met alle factoren voor het eindresultaat: fabricage van de auto, gebruik, recyclage maar ook ontginning van de grondstoffen en van de ‘brandstof’, evenals de raffinage ervan. Er is gekeken naar benzine, diesel, CNG, elektrisch en waterstof.
Elektrisch op kop
Volgens het schema van de VRT, met Euro 6-wagens die 200.000 km rijden, komt de elektrische wagen op batterijen als eerste uit. Maar tijdens de productie komt de elektrische wagen pas 4e, net voor de auto met brandstofcel (waterstof).
Het probleem ligt bij de fabricage van de batterij en het gebruik van zeldzame aarden die 60% meer CO2 uitstoten dan bij de productie van een verbrandingsmotor. Hetzelfde geldt voor de waterstofauto, die helemaal laatst staat, door de gebruikte materialen en de fabricage van de reservoirs.
Verbrandingsmotoren minder vervuilend om te produceren
De benzine-, diesel- en CNG-modellen hebben een gelijkaardig vervuilingsniveau tijdens de productie. De VRT geeft ook mee dat een elektrische auto met groene energie (wind of zon) moet opgeladen worden om de minst vervuilende te zijn. Waterstof, als uiteindelijke tweede groenste oplossing, zit in hetzelfde bootje: er moet groene energie gebruikt worden om H2 te produceren via elektrolyse.
Diesel op kop bij de fossiele brandstoffen
Een van de grote verrassingen, vooral in de ogen van de VRT-journalisten, is het resultaat van diesel: de mazout haalt een derde plaats. De filtratietechnieken en de gecontroleerde verbranding lijken hun vruchten af te werpen. Ook al is het in tegenspraak van het onderzoek van Transport & Environment.
Benzine eindigt net achter diesel door zijn hogere verbruik en dus hogere CO2-uitstoot. Bovendien zorgen de motoren met directe injectie ook voor fijne deeltjes die moeten gefilterd worden.
CNG flopt
De grote teleurstelling en het opvallende resultaat van dit stuk onderzoeksjournalistiek van de VRT komt van CNG. Aardgas eindigt namelijk als allerlaatste. Dat is niet de fout van de bestuurder of de autoconstructeur, maar van de bedrijven die het methaangas uit de grond halen. Een team van de New York Times heeft met infraroodcamera’s kunnen filmen hoe er grote gaslekken ontstaan wanneer het wordt ontgind.
Gas dat dus in de atmosfeer terecht komt zonder verbrand te worden. Methaan is namelijk 25 tot 28 keer schadelijker dan CO2 voor de klimaatopwarming, ook al blijft CH4 minder lang in de atmosfeer hangen (12 jaar voor methaan tegenover een honderdtal jaar voor koolstofdioxide). Bovendien hebben recente beelden van de Sentinel 5P-satelliet aangetoond dat meer dan 2% van de totale extractie van aardgas in de Verenigde Staten ontsnapt in de atmosfeer.
De conclusie?
Deze nieuwe studie bevestigt hoe complex de berekening van de milieu-impact is, met veel parameters en variabelen om rekening mee te houden. Hoewel elektrisch rijden bovenaan de rangschikking staat, benadrukken de journalisten van de VRT dat er groene stroom moet gebruikt worden om ze op te laden om dit resultaat te behalen. Hetzelfde geldt voor waterstof. Anders kan je net zo goed op fossiele brandstoffen rijden!
Voorstanders van CNG kunnen aangeven dat het ook mogelijk is om gas uit biomassa te gebruiken en dat de ontginning van petroleum ook niet vlekkeloos verloopt, met risico’s op lekken en olie die rechtstreeks uit de putten ontsnapt. Om nog maar te zwijgen over olievlekken tijdens het transport per schip. Bedrijven uit de petroleumsector zullen zeggen dat hun brandstoffen ook evolueren en dat de nieuwste motoren de verschillende emissies drastisch doen dalen, terwijl er steeds meer wordt geïnvesteerd in koolstofarme synthetische brandstof. Kortom, het is allemaal (erg) ingewikkeld!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!