De sterren: CX-30 & MX-30
Uiteindelijk stort dan toch ook Mazda zich op elektrische aandrijving. Het waagt de sprong met de MX-30, een compacte cross-over (4,39 meter) met een aparte look. Op praktisch vlak onderscheidt hij zich met zijn omgekeerd opengaande achterste deuren. In tegenstelling tot elektrische SUV’s van de (voornamelijk Koreaanse) concurrentie, die er niet voor terugdeinzen een beroep te doen op batterijen van meer dan 60 kWh, houdt deze MX-30 het bij een pakket van 35,5 kWh. Het rijbereik bedraagt zo’n 200 kilometer – “ruimschoots voldoende”, oordeelt Mazda. In België bedraagt de prijs van de lanceringseditie 34.590 euro.
Wie ongevoelig blijft voor de elektrische argumenten van de MX-30, maar een Mazda-SUV van 4,39 meter lang wel ziet zitten: ook de CX-30 is van de partij in Brussel. Die is exact even groot, maar houdt het klassieker qua stijl… en qua techniek. Alhoewel: zijn 2.0 SkyActiv-X-benzinemotor van 180 pk is toch ook een huzarenstukje, want hij werkt deels volgens het principe van een diesel. In de topuitvoering Skycruise kost deze motorversie ongeveer evenveel als de elektrische MX-30 Launch Edition: 34.690 euro. Nu nog de knoop doorhakken...
En verder: facelift 2
Als Europese première stelt Mazda in Brussel zijn gefacelifte stadsauto 2 voor. De kleine Japanner krijgt een snoet die aanleunt bij die van de recentste modellen van het merk, maar ook nieuwe velgen. In een moeite door werd zijn uitrusting uitgebreid. Zo doen Apple CarPlay en Android Auto hun intrede, net zoals stuurwielverwarming, een spoorassistent en een 360-gradencamera. Daarnaast krijgt zijn 1.5 SkyActiv-G op benzine microhybridetechnologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!