De ster: Juke
Na een lange en succesvolle carrière van negen jaar en meer dan een miljoen verkochte exemplaren in Europa geeft de Juke de fakkel door aan een tweede generatie. Hoewel Nissan duidelijk de voornaamste kentrekken van het oorspronkelijke model heeft willen behouden, zoals de ronde lampen in de neus, heft de nieuwe generatie ook meer aandacht voor praktische aspecten.
Daartoe is hij in alle richtingen gegroeid. Dankzij die nieuwe proporties biedt de Juke 5,8 centimeter meer beenruimte voor de achterste inzittenden én een 20 procent grotere koffer (422 liter). Op dit moment is deze nieuwe Juke maar met één enkele motor verkrijgbaar: een drukgevoede eenliter-driecilinder van 117 pk.
En verder: Micra & Leaf e+
Het kleinste model uit het Europese Nissan-gamma kreeg recent twee nieuwe benzinemotoren (een atmosferische 1.0 van 100 pk en een turboversie van 117 pk), evenals de automatische overbrenging Xtronic, een CVT. In zijn N-Sport-outfit wil de Micra verleiden met een sportieve look.
De tweede generatie van de Leaf vatte zijn carrière aan met één enkele batterij van 40 kWh, maar sindsdien kreeg hij een groter exemplaar. Die Leaf e+ kan met zijn opslagcapaciteit van 62 kWh een WLTP-rijbereik van 385 kilometer naar voren schuiven, tegenover 270 voor de ‘gewone’ Leaf. Het vermogen van zijn elektromotor gaat trouwens tezelfdertijd van 150 naar 217 pk. Die extra gemoedsrust en sterkere prestaties hebben wel hun prijs: met dezelfde uitrusting bedraagt de meerprijs voor de ‘+’ ongeveer 6.500 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!