Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuws & Advies / Autosalon Brussel 2020: Renault (paleis 5)

Geschreven door Jean-François Christiaens op 19-12-2019

Onder de noemer E-Tech onthult Renault in Brussel als wereldprimeur zijn twee nieuwe hybride architecturen. In het geval van de Clio gaat het om een ‘gewone’ hybride, in dat van de nieuwe Captur om een plug-invariant.

De sterren: Clio & Captur E-Tech

Op de exacte technische details van Renaults nieuwe hybride aandrijfgehelen, met de naam E-Tech, is het nog wachten tot de officiële opening van het salon van Brussel. Maar we weten al wel dat het in het geval van de Clio – zelf ook nog maar een half jaar op de markt – om een zelfopladend hybride aandrijfgeheel met een bijzondere werking. Het systeem doet het namelijk zonder versnellingsbak. Verder bestaat het uit twee elektromotoren en een 1.6 op benzine. De lithium-ionbatterij kan 1,2 kWh opslaan. Deze E-Tech-versie zal in de loop van de eerste helft van 2020 op de markt worden gebracht.

Renaults kleine SUV beleeft op de Heizel zijn grote publieksdebuut in ons land. En als wereldprimeur zal hij er ook al meteen als plug-inhybride te zien zijn – die E-Tech zou weleens de minst dure plug-inhybride SUV op de markt kunnen worden. In ieder geval deelt deze Captur E-Tech zijn werkingsfilosofie met de Clio E-Tech, waarvan hij zich echter onderscheidt door zijn grotere batterij (9,8 KWh). Daarmee zou de Captur tussen twee laadbeurten zo’n 45 kilometer moeten kunnen rijden vooraleer hij moet terugvallen op zijn verbrandingsmotor.

En verder: Espace (facelift) & Zoé R135

Het is er amper aan te zien, maar Renaults vlaggenschip, de Espace, onderging voor 2020 enkele discrete wijzigingen. Deze midlife-update is vooral technologisch van aard, met bijvoorbeeld de komst van matrixledkoplampen (een primeur voor een Renault), een functie voor autonoom rijden niveau 2 en een gemoderniseerd infotainmentsysteem met een nieuw aanraakscherm van 9,3 duim. Dat laatste kan bovendien voortaan aangevuld worden met een nieuw digitaal instrumentenpaneel van 10,2 duim.

Renault heeft op zijn stand een didactische zone waar experts de werking van zijn nieuwe hybridesysteem in detail uitleggen. Wie liever meteen voor volledig elektrisch gaat, kan in Brussel ook de vernieuwde Zoé ontdekken, die een batterij van 52 kWh heeft, tegenover 22 kWh voor het oorspronkelijke model, dat eind 2012 werd gelanceerd.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten