De ster: Octavia
Na zijn VW-neef, de Golf, is het de beurt aan de Skoda Octavia om te worden vernieuwd. Deze vierde generatie deelt heel wat technische elementen met de Golf VIII, waaronder zijn nieuwe micro- en plug-inhybridetechnologie, maar onderscheidt zich er sterk van op stilistisch vlak.
De Tsjech pakt uit met strakke lijnen waarmee hij prat kan gaan op een flatterende stroomlijncoëfficiënt van 0,24 voor de vijfdeurs en van 0,26 voor de Combi. Die laatste, de populairste break van Europa, ziet zijn koffervolume nog met 30 liter stijgen, tot 640 liter, tegenover 600 liter voor de vijfdeurs.
En verder: Citigo-e iV & Superb iV
Tegelijk met de Seat Mii bekeert ook Skoda’s kleine stadsauto, de Citigo, zich tot elektrische aandrijving. Het model wordt dan ook officieel omgedoopt tot Citigo-e iV. Deze identieke neef van de Seat Mii Electric en de Volkswagen e-Up beschikt evenzeer over een batterij van 36,8 kWh waarvan 32,3 kWh bruikbaar is. Goed voor een rijbereik van 260 kilometer, a priori ruim voldoende voor een stadsauto…
Na zijn recente facelift zet Skoda’s topmodel zijn modernisering verder met een plug-inhybridevariant. Die introduceert het iV-label voor geëlektrificeerde modellen in het Skoda-gamma.
Technisch is deze Superb iV, die zowel verkrijgbaar is met een vijfdeurs- als met een breakkoetswerk, een kloon van de nieuwe generatie van de Volkswagen Passat (Variant) GTE. Maar ondanks het identieke aandrijfgeheel (216 pk en een batterij van 13 kWh) is hij toch veel minder duur dan die laatste: 37.595 tegenover 46.280 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!