Naar verluidt denkt Ferrari na over een beperkte productieherstart van de 250 GTO. De replica’s met het steigerende paardje zouden moeten voldoen aan alle normen van weleer en aan de knowhow van het merk. De 250 GTO is een onbetaalbare legende en wordt weleens de “beste Ferrari aller tijden” genoemd. Toch heeft het merk er in de jaren 1960 slechts 36 exemplaren van gebouwd. De combinatie van die zeldzaamheid met zijn schoonheid en zijn kwaliteiten maken hem bijzonder begeerlijk. In die mate dat een exemplaar uit 1962 in 2014 is verkocht voor meer dan 30 miljoen euro en een andere wordt geschat op bijna 40 miljoen euro.
Zoals destijds
De nieuwe productie zou uiteraard in heel beperkte aantallen gebeuren en de auto zou moeten voldoen aan alle vereisten van destijds. De 880 kilo lichte 250 GTO heeft een centraal voorin ingeplante 3.0-V12 met 300 pk. De versie voor de 21ste eeuw wordt ongetwijfeld nog duurder en fijner afgewerkt dan de vele min of meer geslaagde replica’s van de sportieve coupé. Maar de meest gedreven (en rijkste) verzamelaars blijven uiteraard altijd hunkeren naar een origineel exemplaar uit 1692 tot 1964.
Restomod
Ferrari wil ongetwijfeld hetzelfde doen als wat Jaguar al heeft bedacht met een paar historische modellen zoals de E-Type Lightweight of de D-Type. Ook Aston Martin gebruikte dezelfde truc met de DB4 GT en Fiat, Lancia en Alfa Romeo hebben een officiële restauratiedienst. Ga er maar van uit dat de mensen uit Maranello er een winstgevend project van zullen maken. De 250 GTO’s zijn enkel bedoeld voor een zorgvuldig geselecteerd cliënteel en het merk zal ongetwijfeld gewetenloze speculanten weren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!