Op het salon Rétromobile in Parijs (nog tot 11 februari) stelt Jaguar een D-Type voor. Bijzonder aan die auto is dat het om een ingenieursprototype gaat dat heel recent door Jaguar Land Rover Classic Works in het Britse Warwickshire is gemaakt. De dochterafdeling van Jaguar Land Rover gaat namelijk met de hand 25 exemplaren assembleren van de legendarische racewagen die de 24 Uur van Le Mans 3 keer op rij won. In 1955 had Jaguar gepland om er 100 van te bouwen. Maar in 1956 liep nummer 75 van de band en werd de productie gestaakt. Deze nieuwe reeks van 25 moet dus de oorspronkelijke plannen uit de jaren 1950 afmaken.
Longnose 1956
Het model dat als sjabloon dient voor deze D-Type voor de 21ste eeuw is een Longnose (lange neus) uit 1956, met de kenmerkende vleugel net achter het hoofd van de bestuurder, een groothoekcilinderkop en snel te verwisselen remklauwen. Maar klanten zullen ook een Shortnose-koetswerk (korte neus) kunnen bestellen naar het voorbeeld van de D-Type uit 1955. De werkmannen van Classic Works zullen de authentieke specificaties respecteren “tot in het kleinste detail”. De auto’s worden dus aangedreven door een zescilinder uit de XK, die destijds bestond als 3,4- en 3,8-liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!