Bernie Ecclestone, voormalig F1-magnaat, doet afstand van zijn indrukwekkende verzameling historische Formule 1-auto’s. Deze collectie, gewaardeerd op meer dan 100 miljoen dollar, bevat 69 auto's, waaronder enkele van de meest iconische modellen uit de autosportgeschiedenis. Ecclestone heeft deze collectie gedurende meer dan 50 jaar opgebouwd en de auto’s werden meestal verborgen gehouden voor het grote publiek. Nu is het echter tijd om deze historische voertuigen een nieuw thuis te geven.
De verzameling omvat 30 auto’s van het Brabham-team, dat Ecclestone zelf leidde tussen 1972 en 1988. Dit zijn onder andere de Brabham BT46B Fan Car waarmee Niki Lauda in 1978 de Zweedse Grand Prix won, en de auto waarmee Nelson Piquet in 1981 kampioen werd. Daarnaast zijn er 17 legendarische Ferrari’s, waaronder de Ferrari 375 F1 waarmee Alberto Ascari in 1951 de eerste Grand Prix-overwinning voor Ferrari behaalde.
Ook een Ferrari F2002, bestuurd door Michael Schumacher en Rubens Barrichello, maakt deel uit van de collectie. Deze auto behaalde drie overwinningen in 2002. Andere hoogtepunten zijn de Maserati 250F, die de legendarische Juan Manuel Fangio bestuurde, en de Vanwall VW10, die in 1958 de allereerste constructeurstitel voor Vanwall won onder Stirling Moss.
Waarom verkoopt Eccelstone zijn F1-verzameling?
Ecclestone, inmiddels 94 jaar, wil zelf de toekomst van zijn collectie bepalen. Hij benadrukte dat hij deze beslissing nam om zijn vrouw niet op te zadelen met de logistiek mocht hij er niet meer zijn. De verkoop wordt begeleid door Tom Hartley Jnr, een gerenommeerde handelaar in exclusieve voertuigen, die transparantie en zorg voor de auto’s garandeert. Deze collectie wordt beschouwd als de meest uitgebreide en waardevolle verzameling Grand Prix-auto’s ter wereld.
Ecclestone benadrukt dat Formule 1-auto’s voor hem altijd belangrijker zijn geweest dan straatauto’s of andere racewagens. Ze vertegenwoordigen volgens hem het toppunt van sport en innovatie, en veel van de modellen in zijn verzameling hebben unieke racegeschiedenissen.
De verkoop van deze historische voertuigen biedt verzamelaars een zeldzame kans om enkele van de meest iconische auto’s ooit gemaakt in bezit te krijgen. Sommige van deze auto’s zijn al decennia niet in het openbaar vertoond en zouden een aanwinst zijn voor elk museum of privécollectie. Hoewel Ecclestone afscheid neemt van zijn geliefde auto’s, hoopt hij dat deze naar eigenaren gaan die net zoveel waarde hechten aan de geschiedenis en kunst van Formule 1 als hijzelf. Wie de nieuwe eigenaren ook worden, de auto’s blijven symbolen van een rijke en glorieuze racegeschiedenis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!