Te koop in Nederland: een 40 jaar oude bestelwagen van Fiat met bijna 300.000 kilometer op de klok. Waarom voor dit ding 30.000 euro gevraagd wordt?
“Deze bus werd eind jaren 80 door het Lancia Martini Racing-fabrieksteam gebruikt om banden te vervoeren”, zo vertelt ons eigenaar Frank van Ganzewinkel. “Na jaren trouwe dienst is hij verkocht en via via bij een glaszetter terecht gekomen, die altijd met de Martini-reclame is blijven rijden. Ergens in 2018 kwam ik de bus op het spoor en heb ik hem naar Nederland gehaald.”
De TO van Turijn
En nu staat-ie dus opnieuw te koop, bij MCC Rally uit Veghel, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restaureren van oude Italiaanse rallywagens, de Lancia Delta Integrale bij uitstek. Hij staat op Nederlands kenteken, al hangen in het ruim wel nog Italiaanse nummerplaten met het opschrift ‘TO’, een verwijzing naar Turijn.
Daar huisde immers het fabrieksteam van de Italiaanse autobouwer, die nog immer bovenaan prijkt in het lijstje van meest succesvolle merken, goed voor 10 wereldtitels tussen 1974 en 1992. Met de Fulvia, Stratos, 037 en verschillende incarnaties van de Delta was Lancia lange tijd de maat der dingen in de rallysport.
Pitstops op de KP’s
Met dank ook aan riante budgetten en de spitsvondigheid van teamchef Cesare Fiorio, en een cruciale rol voor dit bandenbusje. In de Rally van Monte-Carlo, waar door de onvoorspelbare weersomstandigheden de bandenkeuze doorslaggevend is, organiseerden ze destijds doodleuk pitstops in het midden van een klassementsproef, om te wisselen tussen slicks en sneeuwbanden.
Die wissel nam een dikke halve minuut in beslag, maar dat was minder dan de tijdwinst die het onderweg opleverde, zeker voor de achterwielaangedreven 037 tegenover de vierwielaangedreven Quattro’s van Audi. Beschouw deze witte Ducato dus maar gerust als een integraal stukje rallygeschiedenis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!