Op Techno-Classica in het Duitse Essen, dat voorlopig alvast naar eind juni (24 tot en met 28/06) verschoven werd, zal Volkswagen de e-Bulli (foto onder) tonen. Het is een prachtig gerestaureerde T1, natuurlijk beter bekend als Samba-bus, mét een moderne elektrische aandrijving.
Uitstootvrij door de stad
Bij Volkswagen Commercial Vehicles horen ze dat er wel vraag is naar een dergelijk model. Nogal wat fans hopen met zo’n mix van oud en nieuw namelijk wel nog volop van hun klassieker te kunnen blijven genieten, ook in de stad. En met de lancering van onder meer de ID.3 is de elektrische technologie bij Volkswagen nu natuurlijk voorhanden.
Maar wie weet eigenlijk nog dat de Duitse constructeur in 1978 ook al eens een reeks elektrische Transporters van het type T2 in het verkeer bracht? De origine van die modellen gaat zelfs al terug tot 1970 – dit jaar dus net 50 jaar geleden. VW opende toen in Wolfsburg een ontwikkelingscentrum voor elektrisch aangedreven wagens, destijds ook al met de bedoeling minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. En dus uitstootvrij door de stad te kunnen zoemen, lang voor er sprake was van de huidige (en terechte) bezorgdheid over het klimaat.
Zwaargewicht
In 1972 was een eerste prototype klaar, een pick-up met open laadbak. Kort daarop begon een beperkte productie, met ook enkele gesloten bestelwagens en busjes. Opvallend was dat de elektrische T2 nog een aanzienlijk laadvermogen behield van 800 kilo, ondanks een maar liefst 880 kilo zware batterij. Leeg woog de auto dan ook bijna 2,2 ton.
Onder meer de stad Berlijn stapte mee in het project en kocht 7 elektrische T2’s. Eentje ervan werd vanaf april 1978 door de afdeling rioleringswerken gebruikt, voorzien van de slogan: “Wij rijden op stroom – milieuvriendelijk”.
Wisselstation
In de wijk Tiergarten werd een batterijwisselstation ingericht. Je kon er een lege batterij in zowat 5 minuten door een volle laten vervangen. De onder de laadbak geplaatste accu kon namelijk eenvoudig in en uit de auto worden geschoven.
Die loodbatterij van Varta – wie anders? – kon desgewenst ook via een stopcontact worden opgeladen, al willen we eigenlijk niet weten hoelang dat toen zou hebben geduurd. Ook nog verrassend, de elektrische T2 beschikte al over een recuperatiesysteem om tijdens het remmen kinetische energie op te slaan.
Gisteren, vandaag en morgen
De capaciteit van de batterij bedroeg 21,6 kWh, waarmee de auto in ideale omstandigheden amper 85 kilometer ver kwam. De elektromotor (oorspronkelijk van Bosch, later van Siemens) ontwikkelde een continu vermogen van 16 kW/22 pk en kon kortstondig pieken op 33 kW/44 pk. De topsnelheid van 75 km/u volstond voor gebruik in de stad.
Het experiment van de elektrische T2 werd door een gebrek aan echt bruikbare batterijtechnologie na een tijdje weer stopgezet. Het zou vervolgens nog flink wat jaren duren voor de draad weer werd opgepikt, ook al zochten enkele ingenieurs achter de schermen ongetwijfeld zowat continu verder naar technologie die elektrische bestelwagens relevant en commercieel interessant kon maken. Sinds kort worden er dan ook weer dergelijke wagens in het verkeer gebracht. Zo heeft Volkswagen Commercial Vehicles de e-Crafter in het aanbod opgenomen. En vooral: in 2022 komen de ID.Buzz en ID.Buzz Cargo (foto onder) op de markt! De cirkel is dus bijna rond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!