AutoGids voerde een online enquête uit om te weten te komen welk type motor Belgen zouden kiezen voor hun volgende autoaankoop. De resultaten tonen aan dat nationaal gezien benzine nog steeds het populairst is. Maar als we verder kijken, zien we dat de trends verschillen naargelang je in Vlaanderen, in Brussel of in Wallonië woont. We onthullen ook welk motortype het vaakst opnieuw gekozen wordt bij een nieuwe aankoop, en welk type het meest in de smaak valt bij veelrijders.
Wie heeft er gereageerd?
Alvorens in te gaan op de statistische details van onze enquête, vindt u hier wat nuttige info over de enquête zelf:
- Onze enquêtes worden uitgevoerd op basis van vrijwillige antwoorden en zonder stimuli.
- Ongeveer 2.000 mensen hebben de enquête ingevuld
- 60% van de respondenten was Franstalig, 40% Nederlandstalig
- 41% van de respondenten woont in Vlaanderen
- 5% van de respondenten woont in Brussel
- 42% van de respondenten woont in Wallonië
- Ongeveer 12% van de respondenten woont buiten België
- Ongeveer 85% van de respondenten bezit een privévoertuig waarvan ze eigenaar zijn
- Ongeveer 12% van de respondenten heeft een bedrijfsvoertuig
- Ongeveer 3% van de respondenten heeft een auto via private lease
- Ongeveer 26% van de respondenten rijdt minder dan 10.000 km/jaar
- Ongeveer 46% van de respondenten rijdt 10.000 tot 20.000 km/jaar
- Ongeveer 28% van de respondenten rijdt meer dan 20.000 km/jaar
Benzine blijft een vaste waarde
De eerste algemene vaststelling is dat een benzinemotor nog altijd het populairst is, of er nu rekening moet worden gehouden met het persoonlijke budget of niet. In het eerste geval vormde benzine de eerste keuze voor 36% van de respondenten, maar ook wanneer het budget buiten beschouwing wordt gelaten, blijft benzine voor 29% van hen op de eerste plaats staan. Er zijn echter verschillen tussen de gewesten, vooral in Vlaanderen.
In Vlaanderen is met 27,61% de elektrische auto het populairst als er geen rekening wordt gehouden met het budget, vóór benzine (24,29%). Maar als het gaat om antwoorden op basis van budget, is de trend duidelijk omgekeerd, met benzine op de eerste plaats, met bijna 34%, terwijl elektrische auto’s dan opnieuw op de tweede plaats komen met iets meer dan 18%, gevolgd hybrides, met ongeveer 17%.
In Brussel is de hiërarchie identiek, of er nu rekening moet worden gehouden met het budget of niet. Benzine scoort respectievelijk 36,79 en 40,57%, terwijl elektrische wagens een verre tweede plaats innemen (19,81 en 17,92%). Interessant detail is dat diesel het podium vervolledigt met een identieke score van 16,04%, terwijl plug-inhybrides in beide gevallen het minst populair zijn.
In Wallonië is de situatie iets anders. Benzine is weliswaar ook in het zuiden van het land veruit het populairst, met 32,82% (zonder budgetbeperking) en 38,42% (met reëel budget), maar hybrides (17,90%) en diesels (17,47%) zitten elkaar erg dicht op de hielen zonder financiële beperkingen. Diesel krijgt opnieuw de bovenhand wanneer de kostprijs weer op de voorgrond treedt, met 21,6% tegenover 17,30 voor hybrides. Elektrische auto's zouden 1 op 6 Waalse automobilisten aanspreken los van de problematische aankoopprijs, maar slechts voor 1 op de 10 wanneer het financiële argument meespeelt. Toch doen ze het nog altijd beter dan plug-inhybrides.
Welk type motor overtuigt het meest?
Terwijl de Belgen vooral trouw blijven aan hun huidige type motor, toont onze enquête aan dat eigenaars van elektrische auto's het minst geneigd zijn om te veranderen. In feite is 74% van hen van plan om de volgende keer opnieuw een elektrisch voertuig te kopen, tegenover 54% van de hybriderijders en 44% van wie met een plug-inhybride rijdt. Niet-geëlektrificeerde motoren betalen immers de prijs van een grotere fiscale, financiële en ecologische druk. Benzine doet het nog steeds beter dan diesel, met 41 tegenover 29%.
Eigen auto vs. bedrijfswagen
Een andere bevinding is dat onder autobezitters 1 op de 3 respondenten vooral geïnteresseerd blijft in benzine (32%), terwijl 1 op de 5 kiest voor elektrisch (20%) of hybride (19%). Diesel zou nog slechts 1 op de 6 respondenten interesseren (15%). Het oordeel is heel anders voor gebruikers van een bedrijfswagen, die liefst voor een fiscaal veel interessantere “oplaadbare” oplossing kiezen, in 34% van de gevallen een volledig elektrische auto en in 24% een oplaadbare hybride. Een geval apart is echter Brussel, waar slechts 7% van de respondenten met een bedrijfswagen bereid zou zijn om een elektrische wagen te nemen. Het zou weleens kunnen dat dit te maken heeft met de oplaadbeperkingen in een stedelijke omgeving. Een ander verrassend feit voor het Brussels gewest is dat diesel er bovenaan op het verlanglijstje staat, met 30% van de stemmen, vóór plug-inhybrides (27%) en benzine (23%).
Veelrijders houden van diesel
Ten slotte vroegen we de respondenten hoeveel kilometer ze jaarlijks afleggen. Weinig verrassend geeft 29% van de “veelrijders”, die meer dan 20.000 km per jaar afleggen, de voorkeur aan diesel, maar wel verrassend is dat 23% voorstander is van... een elektrische auto! Wanneer we dieper graven, stellen we vast dat 26% van de Vlaamse respondenten zou kiezen voor een elektrische auto, dezelfde score als voor diesel. In Brussel zou 22% kiezen voor elektrisch of benzine, tegenover 30% voor diesel, terwijl in Wallonië diesel het best scoort, met 38% voorstanders, tegenover 24% voor benzine en 16% voor volledig elektrisch.
Conclusie
De buitensporige dominantie van diesel is duidelijk voorbij, en geen enkel type motor heeft nu een voorkeursscore boven de 70 of 80%. De scores zijn daarentegen evenwichtiger verdeeld binnen een rijkere keuze. Terwijl de keuze in een niet zo ver verleden vooral draaide tussen benzine en diesel, moet de Belgische automobilist nu de beste formule kiezen uit meer dan zes verschillende technologieën, met telkens een infrastructuur in zeer verschillende stadia van ontwikkeling: een benzine- of dieselpomp vinden is nog altijd eenvoudig, maar voor een laadstation ligt dat helemaal anders!
Dat verklaart grotendeels de goede algemene score voor benzine, nog steeds een “gemakkelijke”, vertrouwde en betaalbare keuze bij de aankoop, terwijl de keuze ook het ruimst is qua modellen, formaten, vermogens, enzovoort. Maar als budget geen rol zou spelen, zien we ook dat de elektrische auto terrein wint en al aantrekkelijk is voor één Belg op vijf en bijna één Vlaming op drie. Het is alleen nog de vraag welke factoren deze groeiende aantrekkingskracht zouden kunnen stimuleren of beperken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!