Er worden veel minder nieuwe auto’s gekocht dan voor de coronapandemie, zo blijkt uit de inschrijvingscijfers van autofederatie Febiac. Eind september stond de jaarteller voor 2022 op een dikke 280.000 stuks. Op hetzelfde moment in 2019 waren er al net geen 440.000 auto’s over de toonbank gegaan. En op Europese schaal verwacht de ACEA, waarin de meeste in Europa actieve autofabrikanten zich verenigen, dat de markt onder de 10 miljoen stuks blijft. In 2019 gingen er op het continent nog 13 miljoen nieuwe vierwielers van de hand.
Dat was het laatste referentiejaar. In 2020 werden de autoproductie en -verkoop tijdelijk stilgelegd door de coronalockdown, waarna stijgende grondstof- en transportprijzen, onderdelentekorten en vertraagde leveringen de sector kwamen destabiliseren. De Russische invasie in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende energiecrisis, met de grootste inflatie in bijna een halve eeuw tot gevolg (meer dan 11 procent), doet de autoverkoop nu opnieuw dalen. De verdriedubbeling van de stroomprijs plaatst bovendien grote vraagtekens bij de gebruikskosten van elektrische auto’s, die wat dat betreft altijd het minder dure alternatief waren. Ook dat doet consumenten aarzelen om een knoop door te hakken.
Startte de catalogusprijs van een VW Golf, lange tijd de bestverkochte auto, drie jaar geleden nog onder de 25.000 euro, dan is dat vandaag een kleine 30.000 euro geworden.
Vooral de particuliere rijder is voorlopig niet geneigd zijn spaargeld aan een nieuwe auto te geven. Op het einde van het eerste semester bleek dat het aandeel van de bedrijfswagens in ons land gestegen was tot boven de 60 procent van de markt, terwijl de verdeling tussen private en zakelijke rijders jarenlang fiftyfifty gesplitst was. De aankoopprijs van nieuwe auto’s is dan ook fors gestegen. Startte de catalogusprijs van een VW Golf, lange tijd de bestverkochte auto, drie jaar geleden nog onder de 25.000 euro, dan is dat vandaag een kleine 30.000 euro geworden.
Bij zo goed als alle merken is de verkoop fundamenteel teruggelopen. Opel bijvoorbeeld zit nog maar aan een derde van de cijfers van drie jaar terug, terwijl Nissan minder dan de helft van het eertijdse volume afzet. Slechts bij enkele autobouwers lijkt er niets aan de hand, waaronder marktleider BMW, dat voor het grootste deel op de bedrijfswagenmarkt teert. En Toyota verkoopt dezer dagen zelfs meer auto’s dan tijdens de ‘goede jaren’, net zoals het almaar groeiende Tesla. Een deel van de autokopers lijkt dan weer immuun voor de koopkrachtcrisis: merken als Porsche, Bentley en Ferrari verkochten meer auto’s dan in 2019; bij Lamborghini is de afzet zelfs meer dan verdubbeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!