Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / De cijfers: 2026, waarom ook McLaren nu toch een SUV gaat maken

Geschreven door Hans Dierckx op 02-11-2022

Dat het altijd wijs is om met twee woorden te spreken, blijkt nog maar eens uit de ommezwaai van McLaren, dat jarenlang toeterde dat het nooit ofte nimmer een SUV zou maken, maar nu tóch een SUV gaat maken.

De Duitser Michael Leiters, sinds het voorjaar CEO van de verlieslatende Britse sportwagenbouwer, verklaarde enkele weken terug in een interview dat ze in Woking begonnen zijn aan de ontwikkeling van zo’n model, met bovendien een volledig elektrische aandrijving. Tegen 2026 komt die SUV op de markt, als alles volgens plan verloopt.

De appetijt naar ultraluxueuze en exclusieve SUV’s van meer dan 100.000 euro was nooit zo groot als vandaag. Zowat elke exotische autobouwer heeft dezer dagen zo’n model op stal, van Rolls-Royce en binnenkort ook Lotus over Aston Martin tot Bentley en Lamborghini. De Bentayga en Urus van die laatste twee merken – allebei gebouwd op het MLB-platform van zustermerk Audi en dus bloedverwanten – zijn momenteel zelfs de bestverkochte modellen van Europa onder de exclusieve fabrikanten. De rode draad is het grote aandeel van SUV’s in de totaalverkoop van de genoemde spelers, waarvan vele (Porsche, Rolls-Royce, Bentley, Ferrari en Lamborghini) in 2021 een recordjaar beleefden en dit jaar de vraag naar hun exclusieve wagens nog verder zien stijgen. Een uitzondering is Aston Martin. Zij sprongen eveneens op de SUV-trein, maar na een sterke start is de verkoop van de DBX wat ingezakt. McLaren was vorig jaar als enige verlieslatende het zwakke broertje onder de fabrikanten van exoten. Vandaar deze beslissing om overstag te gaan en een lucratief SUV-model aan het aanbod toe te voegen.

Voor Leiters is het een beproefde formule. Tot vorig jaar was hij als hoofdingenieur bij Ferrari medeverantwoordelijk voor de Purosangue, de eerste SUV van de Italiaanse autobouwer, met een prijs van bijna 400.000 euro. Niet lang nadat dat model in september van dit jaar onthuld werd, klapte Ferrari de orderboeken alweer dicht omdat de vraag vele malen het aanbod overschreed. Voordien was Leiters onder meer projectverantwoordelijke voor de Cayenne, het product dat van Porsche de meest rendabele autofabrikant ter wereld maakte. Vandaag zijn meer dan de helft van de wereldwijd verkochte Porsches SUV’s. Ook de grotere fabrikanten spelen overigens in op de almaar groeiende vraag naar exclusieve SUV’s. Mercedes voegde recent bijvoorbeeld enkele peperdure Maybach-varianten aan de GLS-modellijn toe, terwijl het al jarenlang de verkoop van zijn G-Klasses ziet toenemen. Sinds 1979 zetten ze in Stuttgart nooit zoveel stuks van het model af als in 2021. BMW lanceerde met de XM onlangs dan weer zijn duurste model ooit, een SUV van meer dan 170.000 euro.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten