De BMW Z4 van Schnitzer heeft een groene roeping en rijdt op diesel. Deze conceptcar, die 99d werd gedoopt, kan een CO2-uitstoot voorleggen van 99 g/km, wat overeenkomt met een dieselverbruik van 3,8 l/100 km. De Duitse tuner verving de zescilinder-benzinemotor door de viercilinder-diesel van de 320d Efficient Dynamics Edition. Het vermogen van de motor werd opgevoerd van 163 pk en 370 Nm in de 3-Reeks tot 190 pk en 420 Nm. Deze vermogensstijging gaat echter nog gepaard met andere technische en mechanische ingrepen om het verbruik te drukken.
Zo werd de stroomlijn verbeterd met elementen in koolstofvezel, zoals de voorspoiler, de dubbele achterspoiler en de achterschort. Ook zijn er windgeleiders op de spatborden en luchtkanelen in de motorkap te vinden. Om de auto lichter te maken zijn het dak en de afdekkap van koolstofvezel. De technici hebben ook de remmen en de ophanging geoptimaliseerd. Al deze inspanningen werpen hun vruchten af, want de Z4 verstookt per honderd kilometer 0,3 liter minder dan de 3-Reeks, terwijl hij toch sportief blijft (0 tot 100 km/h in 6,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/h).
Alle gebruikte elementen komen uit de accessoirecatalogus van Schnitzer, ook de negentienduimvelgen met moeren van titanium. Die wielen leveren een gewichtsbesparing van 35 kilo op en zijn geschoeid met banden met lage rolweerstand (Continental BluEco) die gehomologeerd zijn tot 240 km/h. Dit sportieve model, dat werd voorgesteld in Genève, is een zuivere conceptcar. Als dusdanig kost de auto 149.000 euro, terwijl de duurste BMW Z4 bij ons 58.450 euro kost.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!