Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Ariel experimenteert met elektrische Nomad

Geschreven door Klaas Janssens op 16-09-2024

Ariel presenteert de E-Nomad, een prototype van een elektrische duinbuggy die binnenkort in productie zou gaan. Opvallend: het gewicht blijft onder de 900 kilogram steken.

Het is niet de eerste keer dat Ariel met een elektrische auto experimenteert. Denk maar aan de Hipercar, een met waanzinnige looks gezegende sportwagen die binnenkort in productie zou gaan en dan verkrijgbaar wordt met twee of met vier elektromotoren. De krachtigste variant belooft een systeemvermogen van 1.180 pk, het accupakket van 62 kWh resulteert in een rijbereik van 240 kilometer - al werkt Ariel ook aan een gasturbine die je als range extender zou kunnen inzetten.

Ariel E-Nomad

Het klinkt allemaal erg ambitieus en complex. En dat beseft Ariel zelf ook. Daarom gaat de Britse sportwagenbouwer nu op zoek naar een eenvoudiger concept, een queeste die deze E-Nomad Concept als voorlopig resultaat oplevert. Eventuele productieplannen hangen af van de reacties bij het publiek.

Minder dan 900 kg

De jongste generatie van de Ariel Nomad wordt aangedreven door een 300 pk sterke 2,3 liter-turbobenzine van Ford-origine, deze experimentele E-Nomad grijpt naar een op de achteras gemonteerde elektromotor die 286 pk en 490 Nm verzamelt. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 3,5 seconden. Het accupakket heeft een capaciteit van 41 kWh en belooft een rijbereik van 240 km - dus evenveel als de Ariel Hipercar. 

Ariel E-Nomad

In vergelijkig met de klassieke Nomad komt de Ariel E-Nomad met een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk. Het gaat om panelen uit een biocomposiet dat 10% lichter zou zijn dan koolstofvezel. Samen met het eenvoudige buizenframe en de compacte batterij zorgt dat ervoor dat het gewicht van de E-Nomad blijft steken op amper 896 kilogram - dat is slechts 46 kg meer dan de Nomad Ecoboost.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten