De LEZ’s verspreiden zich over heel Europa en de rest van de wereld, met stadscentra die verboden worden voor oude voertuigen. Tenzij je ze ombouwt naar elektrische modellen… Het idee is niet nieuw, maar hier is het de constructeur zelf die erbij betrokken is, net zoals bij Jaguar. Het Works-departement van Aston Martin kan Heritage-modellen elektrificeren. De ombouw is omkeerbaar om het erfgoed te beschermen. Niettemin kan de auto, met de elektrische motor, overal blijven rondrijden, al verlies je wel een deel van de sensaties achter het stuur. De dienst is voorgesteld middels een omgebouwde DB6 MkII Volante uit 1970.
Een cassette
De ploegen van de nieuwe afdeling Heritage-EV van Aston Martin Works beschikken over een ‘EV-cassette’ die gemakkelijk onder de motorkap van de klassieke modellen van het merk past. Dit geheel maakt gebruik van de technologie van de Rapide E. Die beschikt over batterijen van 65 kWh gekoppeld aan een elektromotor die in de plaats komen van de V12 en de versnellingsbak in de auto met verbrandingsmotor. Voor de DB6 zit de cassette verwerkt in een afgesloten cel. Die wordt gemonteerd op de originele steunen van de motor en de versnellingsbak. Het beheer van de energie wordt weergegeven op een specifiek scherm. De vakmensen van het ombouwatelier hebben ervoor gezorgd dat het geheel discreet in de auto past, om de authenticiteit te bewaren. Het opladen gebeurt via een connector in de plaats van de tankdop.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!