Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi A3 e-Tron

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-04-2011

Hoewel de A3 eind dit jaar een opvolger krijgt, werkt Audi toch nog aan een elektrische versie van de huidige generatie. Het is weliswaar een prototype, maar de kans op serieproductie is erg groot.

De Audi A3 e-tron is een volledig elektrische middenklasser, dus zonder hulpmotor om het rijbereik uit te breiden: als de batterijen plat zijn, staat de auto stil. De 30 lithium-ionmodules (180 cellen) onder de koffervloer, die samen 300 kilo wegen, hebben een maximale opslagcapaciteit van 26,5 kWh (380 Volt), wat zou volstaan voor een rijbereik van ongeveer 140 kilometer. Opladen aan de stekker duurt acht uur, of vier uur aan een 400 Volt-stopcontact. Door het omvangrijke batterijenpakket en zijn gesofisticeerde koeling, die de accu's constant in hun ideale werkingstemperatuur houden (tussen 20 en 55 graden Celsius), verkleint de kofferinhoud van 350 naar 265 liter.

De elektromotor levert een constant vermogen van 60 kW (82 pk) en 270 Nm, maar kan pieken van 100 kW (136 pk) halen. De bestuurder kan kiezen tussen drie rijprogramma's: Dynamic, Auto en Efficiency. In Dynamic staat constant het piekvermogen ter beschikking, in Auto wordt de motorkracht geregeld in functie van de vraag en in Efficiency wordt het vermogen toegeknepen tot 50 kW (68 pk) en is de topsnelheid begrensd op 110 km/h voor een optimaal rijbereik. De bestuurder kan bovendien in vier trappen kiezen hoeveel motorrem wordt gegenereerd bij het lossen van het gaspedaal. Zo kan worden gekozen tussen zo lang mogelijk snelheid houden of zoveel mogelijk remenergie recupereren.

Audi concentreert zich bij de ontwikkeling van de A3 e-tron sterk op de reductie van het stroomverbruik door de klimaatregeling. Zo gebeurt de verwarming niet elektrisch zoals bij de meeste stroomauto's, maar wordt warmte afgenomen van het koelingscircuit van de batterijen. De elektrische voorruitontdooiing zou minder stroom verbruiken dan een klassiek systeem waarbij warme lucht op de voorruit wordt geblazen. Verder wordt gekeken naar een klimaatregeling die werkt op bio-ethanol, op een mini-brandstofcel of volgens het principe van een warmtepomp.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten