Onder de kap van de Audi A8 Hybrid ligt een 2.0 TFSI met 211 pk en 350 Nm die gekoppeld wordt aan een synchrone elektromotor die constant 33 kW en 211 Nm levert. Door samen te werken leveren deze twee motorblokken 245 pk en 480 Nm in de berline. De overbrenging gebeurt op de voorwielen via een natte koppeling met hydraulische bediening. De lithium-ionbatterij die achteraan ligt, laat nog 400 liter bagageruimte over in de koffer (tegenover 500 liter in een standaard A8). Zijn nominale energie bedraagt 1,3 kW/h met een spanning van 266 Volt.
De A8 kan tot twee kilometer lang zuiver elektrisch rijden en dat bij snelheden tot 65 km/h. Het herladen gebeurt door regeneratie van de kinetische energie bij het remmen. Bovendien wordt de elektromotor bij het vertragen losgekoppeld van het aandrijfgeheel en neemt hij de rol van alternator voor zijn rekening. Boven 65 km/h staat enkel de verbrandingsmotor in voor de aandrijving. Het elektrische blok voedt dan de batterij met elektriciteit. Wanneer het gaspedaal echter dieper ingedrukt wordt, geeft de elektromotor een extra boost om de berline een maximum aan vermogen en koppel te leveren.
In vergelijking met de klassieke Audi A8 onderscheidt deze hybride versie zich verder door zijn airconditioningcompressor die volledig elektrisch werkt en de elektromechanische stuurbekrachtiging. De prestaties van de A8 Hybrid zijn vergelijkbaar met die van een benzine-V6. De herneming van 60 naar 120 km/h (in vijfde) bijvoorbeeld duurt niet langer dan 7,5 seconden. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 6,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 144 g/km. En dat ondanks zijn gewicht van 1.885 kilogram.
In de stad kan de bestuurder de elektrische modus activeren met behulp van de knop "E" en het stroomverloop volgen via een specifieke meter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!