Na de GrandSphere, de SkySphere en de UrbanSpere is de Audi ActiveSphere de vierde telg van een reeks conceptcars die je een blik gunnen op de toekomstplannen van Ingolstadt. En die neemt de gedaante aan van een avontuurlijke cross-over die een stijlvol en elegant koetswerk wil combineren met onvervalste off-roadcapaciteiten.
Zoals het een conceptcar past, komt de Audi ActiveSphere met een heleboel speelse designdetails. Zoals de transparante koetswerkonderdelen in de neus en aan de onderkant van de deuren. En zoals de multifunctionele achterpartij, die deze cross-over transformeert in een pick-up. Met een achtersteven op maat van mountainbikes, snowboards of surfplanken.
Audi A6 e-Tron Allroad?
Zet de ActiveSphere naast de Audi A6 e-Tron Concept en je ziet meteen de gelijkenissen. Ruil die duikende achterzijde met pick-uptrekjes voor de klassieke Avant-vorm en je zou weleens naar de nieuwe A6 Allroad kunnen kijken. Die indruk wordt bevestigd door de afmetingen van de ActiveSphere, die 4,98 meter lang en 1,60 meter hoog is.
En door de aanwezigheid van zowel de Quattro-vierwielaandrijving als een actieve ophanging met variabele rijhoogte. Het koetswerk van de Audi ActiveSphere kan je met 4 centimeter tillen, zodat je tot 208 millimeter aan bodemvrijheid hebt om over rotsen te klauteren of door rivierwater te baden. De 22-duimwielen zijn uiteraard omgord met terreinrubber, zodat de ActiveSphere modder, zand noch sneeuw vreest.
PPE-architectuur: specificaties, batterij, laden en rijbereik
De ActiveSphere staat op de toekomstige PPE-architectuur – kort voor Premium Platform Electric. Deze elektrische basis die Audi ontwikkelde in samenwerking met Porsche, debuteert binnenkort in de Audi Q6 e-Tron en de technisch nauw verwante Porsche Macan Electric. Maar zal dus ook gebruikt worden voor de nieuwe Audi A6 e-Tron.
De Audi ActiveSphere komt met twee elektromotoren die een systeemvermogen van 445 pk combineren met een gecumuleerd maximumkoppel van 720 Nm. Ze halen hun stroom uit een accupakket van 100 kWh, batterijen die een rijbereik van dik 600 kilometer beloven. Je kan snelladen aan 270 kW, zodat je aan een 10-tal minuten genoeg hebt om 300 kilometer rijbereik bij te laden.
Augmented reality via speciale bril voor de bestuurder
Binnenin stuurt Audi weg van klassieke schermen. Het interieur van de ActiveSphere combineert mixed reality met augmented reality, digitale lagen die je enkel ontdekt wanneer je een speciale bril draagt – Audi Dimensions, volgens de marketingjongens en -meisjes uit Ingolstadt. Op zoek naar de optimale ergonomie kan je bepaalde bedieningselementen, zoals die voor de airconditioning, virtueel verplaatsen.
Natuurlijk komt de Audi ActiveSphere met autonome rijfuncties. Wanneer de elektrische conceptcar zelfstandig onderweg is, plooit het stuur weg en verandert de gefocuste cockpit in een lounge zithoek. Hoe haalbaar die Level 4-capaciteiten daadwerkelijk zijn, blijft onduidelijk. Zeker na het schrappen van het Artemis-project.
Zo zwart als de Dakar-rally
Gezien de zwarte koetswerkkleur en de avontuurlijke roeping is het goed mogelijk dat Audi de presentatie van de ActiveSphere wou linken aan de RS Q e-Tron waarmee de Duitsers onderweg waren in de Dakar-rally. En die link is geeneens zo vergezocht. Bovendien zorgt een klinkende zege altijd voor wat extra glans.
Alleen verliep de tegenwoordig in Saoedi-Arabië gehouden Dakar-rally niet zoals gepland voor het nochtans als topfavoriet gestarte Audi Sport. Tijdens de eerste rallyweek verloren de drie gestarte wagens al een pak tijd door technische problemen en crashes, uiteindelijk zou alleen de Audi RS Q e-Tron van Mattias Ekström de wedstrijd uitrijden. Op een teleurstellende 14de plaats.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!