Deze conceptstudie lijkt weggereden uit de populaire Netflix-serie "Lost In Space". De AI:Trail heeft immers wat weg van een ruimterover waarmee je het ruwe landschap van onbekende planeten trotseert. Maar het doel van Audi is niet om gestreamd te worden, maar om te tonen welke desingrichting ze de komende jaren zullen uitgaan. Audi-designdirecteur Marc Lichte stelt dat dit genre voertuig al in 2030 realiteit zou kunnen worden.
Gedeelde mobiliteit
De Audi AI:Trail is de laatste telt van een familie conceptwagens en volgt de AI:Race, de Aicon en de AI:Me op. Ze symboliseren alle vier een bepaalde sfeer en een toekomstige mobiliteitsbehoefte in het tijdperk van de deelwagen. "In de toekomst zullen we van het bezit van een auto overgaan naar de toegang tot een auto", aldus Lichte uit, die gelooft dat er een einde komt aan het tijdperk van het onroerend goed. "Deze concept-cars zijn de vier belangrijkste toepassingen die we ons voor de toekomst kunnen voorstellen: stedelijke mobiliteit, lange afstand, off-road en plezier. Ze laten zien hoe Audi's voertuigen zullen evolueren volgens het principe van no compromise," voegde de ontwerper eraan toe.
Elektrisch
De AI:Trail is opvallend compact, met een lengte die vergelijkbaar is met die van een Q3 (4,15 m) lijkt te zijn. Maar de wielbasis is beduidend langer en het koetswerk een stuk breder (2,15 m, vergelijkbaar met een Q7) is. Deze terreinwagen verplaatst zich op elektriciteit: vier elektromotoren leveren het vermogen van 435 pk en 1000 Nm. De topsnelheid bedraagt 130 km/u, de actieradius is 400 km op de weg en 250 km off-road. De machine heeft ook een autonomieniveau van 4 op een schaal van maximaal 5.
Radicaal ontwerp
Het ontwerp van de AI:Trail is vrij radicaal, zeker voor een Audi. In tegenstelling tot de huidige productievoertuigen is de gordellijn hier bijzonder laag, waardoor je een 360-gradenzicht krijgt op de omgeving rond de auto. Het interieur telt twee stoelen, al voorzien de ontwerpers ook de mogelijkheid om er een vierzitter van te maken. Het dashboard houdt het opvallend minimalistisch, want van displays is nauwelijks sprake. De smartphone vervult de meeste multimediataken.
- Lees ook het artikel over het Aicon concept
- Lees ook het artikel over het AI:Me concept
- Ontdenk alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!