e-tron blijkt bij Audi dus geen modelnaam te zijn maar wel een overkoepelende term voor elektrische mobiliteit. Zo verschilt de nieuwe concept die zopas werd onthuld in Detroit grondig van zijn naamgenoot die in oktober in Frankfurt stond. Eerst en vooral is hij een pak kleiner. Hij is 3,93 meter kort, 1,78 meter breed en 1,22 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,43 meter. Dat zijn compactere maten dan een Audi TT.
De nieuwe e-tron heeft ook een ander design, maar behield wel de luchtinlaten links en rechts van het radiatorrooster. De algemene proporties van de 1.350 kilo zware sportwagen zijn gespierd, met een sterk aflopende daklijn. Zijn uiterlijk doet trouwens al erg sterk denken aan de producten die we al kennen uit het gamma van de constructeur met de vier ringen. Hoewel het interieur enigszins werd herwerkt in vergelijking met de vorige e-tron, staat het nog erg ver van een eventuele serieproductie. Vernieuwend voor de autosector is dat het interieur wordt verwarmd met een warmtepomp.
De nieuwe e-tron wordt aangedreven door twee op de achteras gemonteerde elektromotoren, elk met hun eigen koeling. Het gecumuleerde vermogen bedraagt 204 pk (150 kW), maar vooral het theoretische koppel van 2.650 Nm is verbijsterend. Dat is wel minder dan wat de e-tron uit Frankfurt presteerde (313 pk en 4.500 Nm), maar de Amerikaanse versie heeft toch nog steeds maar 5,9 seconden nodig om naar 100 km/h te sprinten, (tegenover 4,8 seconden voor zijn grote broer). De topsnelheid is beperkt tot 200 km/h. Bij een rustige rijstijl zou de auto met volle batterijen zo'n 250 kilometer ver moeten geraken. De energie komt uit lithium-ionbatterijen die tussen de stoelen en de achteras zijn geplaatst. Afhankelijk van het stroomnet duurt opladen tussen 2 en 11 uur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!