De e-Tron is niet alleen een uithangbord voor Audi, maar ook een beetje een rijdend lab. Deze coupé werd speciaal ontwikkeld om zo efficient mogelijk met energie om te springen en dus zo min mogelijk energie van zijn lithium-ionbatterijen te verspillen. Audi zal dit type batterijen overigens gaan gebruiken in zijn toekomstige hybride modellen; de Q5 voorop.
Deze 4,26 meter lange coupé weegt 1.600 kilogram, waarvan 490 kilo alleen voor de batterijen. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren (één per aandrijfas) die samen 230 kW ontwikkelen en de e-Tron in 4,8 seconden naar 100 km/h stuwen. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h, het rijbereik bedraagt net geen 250 kilometer. Om zo efficiënt met energie om te springen besteedt deze concept-car veel aandacht aan zijn stroomlijn en gewicht, maar ook aan de koeling en de positie van de batterijen. Die laatste opladen neemt twee uur en een half in beslag bij een spanning van 400 volt; via een klassiek stopcontact duurt het zes tot acht uur.
De batterijen liggen voor de achteras, voor een betere gewichtsverdeling. Ze worden watergekoeld, een oplossing die energievriendelijker is. Ook voor de bestuurder is een spaarzame rol weggelegd: een navigatie- en informatiesysteem helpen hem om de juiste rijstijl te hanteren en de energievriendelijkste route te nemen. Om het interieur te verwarmen tot slot innoveert Audi met een warmtepomp.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!